SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, August 26, 2018

Kenapa Saya Diam?

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua! Macam mana weekend korang? Is it OK? Saya? Kat rumah je baca buku. Sejak-sejak dah pandai beli buku kat Google Books ni semakin banyaklah saya membeli. Petang ni habis baca Kekasihku Jangan Marah. Ingat dah tak nak beli dah. Lepas tu terjumpa pulak buku Muhammad Alfateh Penakluk Konstantinopel, beli lagi. Hahahaha... Rasanya pembelian kali ni lebih bermakna sebab buku bercorak ilmiah. So jangan nak enjoy je. Bak kata En. Fairuz, untuk menjadi bijak, kena banyak membaca. ****************** Semalam saya hadiri satu forum berkaitan Bank Accessibility. Tak banyak bezapun dari forum yang saya hadir tahun lepas. Bezanya kali ni ada presentation from JPOKU representative and someone from India presented about talking ATM machine. Macam biasalah, dah namanya forum, mesti ada soal jawabkan? But, before the Q&A session, I was frustrated when I know, hanya ada tiga representative from bank attended this forum. Lagi membuatkan saya frust, dua daripadanya datang atas inisiatif sendiri, bukan mewakili bank mereka! So, nak bincang apa kalau macam ni? This is not a first time forum. If first time, I still can accept it! Ingat ni forum suka-suka ke? Ke forum shok sendiri? So, releven lagikah forum ni? Tambah pulak forum ni hari Sabtu. Sebelum datang pun saya dah fikir, ada ke representative from bank? So, tak guna cakap banyak. Membazir air liur! Lagipun ramai lagi orang yang boleh cakap dan berpengalaman. Biar dia orang cakap jelah! Saya bincang-bincang dengan Mr. Loh, then dia cakap true microphone. However, I appreciated the effert from NCBM yang buat forum ni. Cuma saya sedih dengan penerimaan bank-bank Malaysia. Bank Negara tak ada wakil, Persatuan Bank pun tak ada wakil, supplier ATM machine pun tak datang! Kalau saya nak cakap, biar related person ada. Puas hati, boleh saya hentam dia orang. Macam 2 years ago, saya bertekak dalam meeting dengan CEO Persatuan Bank Malaysia. Itu baru puas hati! During lunch time, Beberapa orang tertanya-tanya, if I still there? Or dah cabut??? Hahahaha... Dia orang tak dengar suara saya, so dia orang ingat saya dah lari awal kot. Cepat-cepat saya jawab, saya ada. Then, they are wondering, why I just keep quiet during the forum? Masa Miss Chin tanya, saya cakap saya malas nak cakap. Mr. Wong and his wife, Christina also ask me the same question. Saya gelak je. Then I told them, Ramai orang boleh cakap, biarlah dia orang cakap. Mr. Moses also ask me, "Why you are so quiet today?" Saya gelak. "Let other people talk," "I know her, she is very fears one," Mr. Moses bagi tahu saya garang dan dia tahu sangat saya macam mana kepada tablemate dia yang makan dengan dia. Hahahahha... Mr. Moses pun tahu saya garang? Ni mesti dah tengok dalam meeting di Kementerian Pengangkutan dan Rekabentuk Sejagat ni. "Hei, why you are so quiet?" Tanyanya lagi. "Tak apalah, saya jadi baik hari ni. Yang datang pun bukan orang sepatutnya. Kalau MOT, DBKL, tu saya garang. Sebab orang dia ada," Kenapa saya diam sebenarnya? 1. Tak ada person in charge datang. 2. Apa lagi nak komen? Orang lain dah cakap, cukuplah apa yang dia orang cakap. Tak perlu saya nak ulang benda sama. Saya tak suka repeatation! So, saya pun tak bolehlah buat benda saya tak suka. Nanti kalau saya cakap jugak, seolah saya ni tak ada modal, tiru orang lain cakap. Kan nampak saya bodoh. Hahahaha...

No comments: