SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, December 27, 2017

Tukar Tempat 2

Waktu Kak Sha dan En. Fairuz di bilik tempat simpan barang-barang sports, Kak Linda datang bersama Kak Tina. Kak Linda: Tinta, mana mahu dibersihkan? Saya: Bersih apa? Kak Linda: Ni, kata mahu cuci bilik ni. Kata Tinta mahu masuk sini. Saya: Siapa suruh? Kak Linda: En. Fairuz bilang. Saya: Eh, belum lagilah. Lambat lagi. Saya nak cuti dulu lepas tu baru masuk bilik ni. Kak Linda: Bila kau masuk Tinta? Saya: Tahun depan. Kak Linda: Oooo... Aku ingatkan sekarang. Aku balik ya. Balik maksudnya dia nak ke tempat cleaner berehat kot. Saya: Baliklah. Dengan mudah saya suruh dia balik. Kak Linda: Tak payah kemas? Saya: Tak payah. Saya terus masuk ke partition saya dan Kak Linda bersama Kak Tina keluar dari office. Tak lama kemudian, Kak Sha datang. Kak Sha membebel sendiri. Kak Sha: Heiiii... Manalah si Linda ni, tak datang-datang. Orang cakap suruh datang bersihkan kata ya, ya, tak datang. Alamak! Saya ke yang salah dalam hal ni? Hahahahahaha... Saya: Kak Sha, sebenarnya... Linda dengan Tina dah datang tadi. Kak Sha: Ya ke? Habis tu mana dia? Saya: Saya dah suruh dia balik. Kak Sha: Ya Allah... Kenapa kau suruh dia balik? Akak yang call dia suruh datang. En. Fairuz suruh panggil bersihkan bilik dia untuk kau. Saya: Mana saya tahu. Kan lambat lagi. Kak Sha: Ya Allah, nanti bisinglah orang tua tu. Saya: Akak panggillah balik. Saya terus sambung buat kerja. Sejurus lepas tu, Kak Linda dan Kak Tina datang lagi. Kak Linda: Aku udah ke sini tadi. Tinta kata tak payah. Aku baliklah. Entah apa yang dia orang bertiga bising-bising saya tak tahu. Saya ketawa je kat tempat saya. Kak Linda: Tinta, tadi kau bilang tak payah. Saya: Mana saya tahu kena cuci sekarang. Ingat tahun depan. Saya cakaplah tak payah. Kalau ikut saya, tahun depan cucinya. Kak Sha: Mana boleh tahun depan. En. Fairuz suruh buat sekarang. Dalam hati saya: Eh, orang tua tu. Macamlah dia nak pencen hari ni. Maka Kak Linda dan Kak Tinapun membersihkan bilik tersebut sambil dipantau oleh Kak Sha untuk memastikan dia orang betul-betul bersihkan bukan sekadar buat. Nasib koranglah nak buat apa. Aku banyak benda lain nak buat ni. So bila saya naik cuti nanti, saya just kemas barang saya untuk masuk. bilik tu sapu dan mop macam biasa jelah. Bila En. Fairuz datang, dia bising-bising kat Kak Sha kenapa tak hantar lagi computer dia ke ICT? Lepas saya bercakap dengan ICT dan agree untuk hantar PC dia hari Isnin baru dia diam. Seboleh-bolehnya dia nak hantar PC tu hari Sabtu tu jugak. Hadoi, boss, tak payahlah kelam-kabut sangat. Budak ingusan je nak duduk dalam bilik ni. Bukan orang besar pun. Banyak masa lagi. Kak Sha kan tak cuti. Tahulah dia uruskan nanti. Jangan bimbang. Saya tahu, dia nak semua settle sebelum dia bercuti. Boss ni, saya ni budak lagi tak payah nak hormat sangat. Bukan taraf boss nak kelam-kabut siapkan tempat untuk saya. Saya yang kena kelam-kabut untuk boss.

No comments: