SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, December 24, 2017

Pisau Zwilling J.A. Henckels Abah

Seperti yang saya jangka, abah menemubual saya tentang robotic vacuum yang saya beli. Macam-macam abah Tanya. Yelah, guna credit card dia kan. The way he ask, shows that he agrees with me for buying that item. Abah Tanya, kenapa tak beli Katcher? Wow!!! Jenama mahal tu!!! Nak beli Dibea pun takut abah marah, ni pulak nak beli brand Jerman yang mahal. Rupa-rupanya abah memang suka brand ni. Masa saya kecik dulu, abah dah beli vacuum brand ni. Bila check kat Lazada, harganya RM2,000.00 lebih setelah diskaun. Abah kata boleh je kalau nak beli. Tak apalah. Saya dah beli. Cerita punya cerita, abah buka topic pisau. Saya memang ingat. Setiap kali abah ke KL, dia memang selalu cari pisau tu. Tapi abah tak beli kalau jumpapun. Katanya mahal. Tapi, abah kata, abah dah beli pisau tu. Waaa... Saya teruja. Macam mana bentuk pisau mahal tu??? Saya: Berapa harga abah dapat? Abah beli online ya? Abah: Abah beli kat 11 Street.com.my Saya: Berapa? Abah: RM1,800.00 kalau tak silap. Saya: Mahalnyaaaa... Abah: Murah dah tu. Kalau tak sales harga dia RM2,,000.00 lebih. Saya: Mahalnyaaa... Abah: Benda yang elok memanglah mahal. Boleh guna lama, bertahun. Kalau beli yang murah, sekali dua guna dah merosot kualiti dia. Saya: Abah beli set ke? ?Abah mengiakan. Ada 11 bilah pisau yang pelbagai seperti pisau roti, buah, daging, macam-macamlah. Siap ada user guide kau. Ada 1 pengasah pisau. Saya ingat batu rupanya besi tahan karat jugak. Dan ada satu blok kayu keras tempat simpan pisau. Abah kata, kalau nak asah, guna minyak. Jangan guna air nanti pisau tu haus. Abah dengan riang menunjukkan kesemua pisaunya pada saya. Kotakpun dah cantik mana tak mahalnya? Abah memang suka barang branded, tu yang anak-anak ikut tu termasuk saya haahahaha... Waaa... Siap ceal lagi. Memang tajam. Kalau kena jari tak terasa kot. Tahu-tahu darah dah meleleh. Saya: Laaa... Beli mahal-mahal kenapa tak guna? Abah: Entah mama tu, abah suruh dia guna, dia kata pisau kat dapur masih tajam. Ish, tak fahamlah saya. Kalau saya jadi mama, saya guna je. Suami dah beli kan? Masakkan dia sedap-sedap pakai pisau tu buat potong-memotong dan hiris-menghiris. Lepas tu bodek untuk dapat benda lain pulak. Hahahahaha... Bankrap suami I nanti hahahahaha... Nasiblah. Kalau saya duk rumah, confirm saya yang akan rasmikan pisau-pisau ni. Saya, kalau saya beli mahal, lagi saya nak guna. Buat apa simpan? Dah duit aku habis, kau berjasa kat aku pulak. Hahahaha... Abah suka membeli barang-barang tapi mama suka simpan. Ish, tak faham aku. Esok, orang lain yang guna nanti bila dia orang dah tak ada. Abah: Nanti belilah. Kalau nak, check kat Lazada atau 11 street.com. Musim krismas ni mesti ada sale. Abah siap checkkan kat Lazada. Ada yang RM500.00 lebih tapi ada berapa bilah je. Saya nak yang banyak macam abah punya. Abah kata kalau complete set ada 24 bilah pisau. Tapi malam tadi saya check, ada yang banyak dan murah kat Lazada, 15 bilah pisau RM1,388. Murahkan? Tapi biar dululah. Saya baru je lepas beli vacuum. Nak renovate rumah lagi. Saya dah jatuh cinta kat Zwilling Brand ni. Ni semua abah yang rekmen. Saya masuk tengok web dia, banyak rupanya barang dia. Ada cutlery, peralatan meja, gunting, periuk belanga. Saya berazam untuk dapatkannya satu persatu. Ada orang kaya nak sponsor tak? Hahahahahaha... Lambatnya dapur saya ni nak siap. Tak sabar nak masak macam-macam ni. Tapi lepas vacuum ni kita beli air fryer dulu tau. Saya dah survey harga. Saya berkenan kat Tefal punya air fryer. Nanti saya nak Tanya pendapat abah. Sedikit tentang Zwilling: Set pisau Zwilling ni terkenal di kalangan chef hotel. Syarikat ni ditubuhkan pada tahun 1731 di Jerman. produknya diperbuat daripada besi tahan karat (stainless steel). OK la. Nak berangan masak pakai Zwilling jap hahahahaha...

No comments: