SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, December 27, 2017

Email Yang Membangkitkan Kemarahan

Assalammualaikum readers, Saya terima email daripada HR. Saya setkan email pejabat ke handset saya. Waktu baca semalam, saya nak cepat. So tak adalah focus sangat. Bila teringat akan email berkenaan, saya lantas membuka email mengulangi bacaan. Saya tahu arahan siapa ni. Email ni kepada semua staff, suruh utilize cuti supaya tidak ada cuti berlebihan dibawa ke tahun hadapan. Macam nilah kalau letak Acting GM yang kurang cerdik dan sibukkan benda yang remeh-temeh. OK, kalau tak nak cuti berlebihan tu saya faham. Even saya terlibat dalam perangkaan cuti untuk sebuah NGO lain. Tapi bukan simply cakap jangan ada cuti berlebihan dibawa ke tahun depan. Kau hantar email pun dah 20 Disember, kau nak suruh orang utilize cuti? Gila ke apa? Kau orang tahu tak, kebanyakan staff kat sini willing to work out of office hour, on Saturday that they suppose to off, sunday and public holiday? Dan kita orang ni, tak layak clim over time tau. Jangan berangan nak buat tempat ni macam korporat pulak. Kalau staff yang duduk kat finance, HR dan admin yang always sit in the office tak apalah. Balik pun boleh shap kul 5. Tapi kita orang yang dekat services units, PR and fund raising ni tak boleh kerja ikut time macam tu. Kami bergantung kepada keperluan. Even if every Saturday I'm suppose to work pun I buat tau. Kau ingat jaga sports and services units ni boleh balik terus balik gitu je? Kadang-kadang client call, whatsapp walaupun waktu yang tak sepatutnya. Pergi kerja luar yang kadang-kadang makan waktu rehat. Tapi kita orang tak pernah masuk lewat walaupun hari sebelumnya balik jam 10 malam. Lainlah macam orang tu, konon kerja balik lambat, datang lambat. Kau manager ke, GM ke, kau ingat suka-suka buat macam tu? Kalau kau pun tak betul, macam mana staff bawahan nak jadikan kau contoh? Memang aku bolayankan kaulah jawabnya. Saya tahu, email ni dikeluarkan berpunca dari saya. Kenapa? Saya hantr permohonan untuk bawa semua cuti saya ke tahun hadapan. Cuti saya berbaki 14 hari setelah saya ambil 10 hari hujung tahun ni. Macam mana kau nak suruh aku habiskan 14 hari lagi tu sedangkan tahun depan tu tak sampaipun 14 hari. Tu pun mujur aku nak jujur. Tulis surat kalau nak harapkan HR yang macam hampeh tu, mana ada rekod cuti staff ada berapa? Ada hati kau cakap dengan aku, nak check dengan HR? Kau checklah. Aku boleh geranti yang cuti aku dalam rekod HR lebih dari tu. Sebab kau bengongkan? Dalam HOD meeting kau cakap apa? Orang kata HR kita kelam-kabut pun kita still dapat gaji. Macam ni ke mentality seorang GM? Kau ingat HR tu untuk gaji je ke? Sekarang kau rasakan betapa susahnya bila HR kau tak function sepenuhnya. Lepas tu kau boleh Tanya aku pasal replacement cuti. Tu HR yang buat kursus yang aku ambil as a replacement tu. Masa tu MR. Chan as a GM pun masuk sekali kursus tu. Dah kursusnya hari Sabtu dan Ahad sepanjang hari, of cause la ada replacement. And I'm in charge of sports and accessibility. Lagi banyak replacement yang saya dapat. Kalau dah hari Sabtu Ahad kena bertugas, macam mana tak menimbun cutinya? Ada sekali tu, management buat kerja last minute untuk sambut hari ulang tahun office kami. Sudahnya siapa jadi tukang sapu kerja carca-marba korang tu? Saya jugak. Saya tak dibenarkan bercuti dan diminta siapkan kerja tu walaupun masa tu public holiday. Kau kiralah, kalau public holiday berapa hari aku dapat replacement cuti? Nak bercuti pergi jalan-jalan luar KL pun tak dapat masa tu. Kau nanti eh. Nanti time kau, jangan harap aku nak stay kat office buat kerja kau kalau macam ni gaya kau. Memang aku bye bye kan kaulah nanti. So cuba kau cerita kat aku macam mana cuti aku tak banyak??? Yang best tu, assistant saya siap cakap dengan dia, kalau you tak percaya dia attend that kursus, you boleh minta HR print kedatangan dia dan check. Sebab masa tu assistant saya yang hantar borang cuti saya. Pandai pulak cakap, I tak adalah nak rigit sangat. Sudahlah. Terasalah kot assistant saya menyampah dengan dia. Dan sekarang kau keluar email macam ni kat semua orang. Kau tak tahu ke orang kepercayaan kau tu ada 29 hari nak bawa cuti ke tahun depan? Tak payahlah saya hurai lebih fasal si fulan tu sebab dia belum kacau saya. Kalau kacau siap! Selama ni mungkin kau tak kenal siapa saya kat pejabat ni. Sebab kau selalu berurusan dengan manager yang yes boss walaupun boss tak cerdik. Masing-masing nak bodek. Jaga kedudukan masing-masing so ikutkan jelah. Biarlah kalau staff dan diri sendiri tertindas pun. Dengan saya no! Saya akan cakap direct. Kau tak suka lantak kau. Aku dah lama kat sini, so aku lebih faham selok-belok hal kat sini. Kau orang baru, jangan nak mengada. Kalau betul saya akan sokong. Kalau tak, saya akan tegur dan kritik. Saya peduli apa. Saya ada Allah. Saya tak perlu takut untuk menegakkan kebenaran. Bukan manusia yang bagi rezki kat saya. Email ni dihantar pada 19 hari bulan lagi. Tak ada sorang pun respon. Manager pun diam, HOD pun diam. Biarlah apa orang nak cakap, saya terus balas email tu. Memang saya geram dan bengang. Ni kali pertama kot, so saya masih berlembut namun tegas. Tak adalah nak marah tak tentu fasal. Antara cadangan saya, sekiranya tidak mahu cuti berlebihan dibawa, ianya tak boleh dikuatkuasakan tahun 2018 because it is too late. Yang cuti ada berpuluh hari tu macam mana? Kalau nak buat, boleh. Tahun 2019 tapi tahun depan, orang berkenaan kenalah buat satu garis panduan cuti yang konkrit untuk digunapakai. Kalau tak faham garis panduan cuti yang konkrit tu tak payah jadi GM, dan yang sorang lagi tu tak payah in charge HR. Ingat semua staff bodoh ke? Instruktor tu macam mana pulak? Berhari-hari kot replacement cuti dia tak termasuk cuti tahunan. Hal berkaitan staff ni bukan mudah. Banyak benda nak difikirkan sebelum kita buat sesuatu. Kena ambil kira kesan, kebaikan dan keburukan kepada staff dan management. Saya salah sorang yang in charge staff di sebuah NGO lain. So saya tahu hal ni. Hal nak gubal cuti, gaji, kenaikan, bonus dan lain-lain. Tak semestinya kena ada degree dalam HR baru boleh faham fasal HR. Bak kata HR Manager OCBC, untuk menjadi HR tak menjadi kepentingan seseorang itu ada degree in HR. Sebab ada degree in HR pun belum tentu boleh handle HR. Kalau setakat buat gaji, guna system itu dan ini bukan sesuatu yang susah. Yang penting HR ni kena ada leadership, berani buat keputusan, tegas, tajam pemerhatian, belajar melalui pengalaman itu yang the best. HR bukan boleh belajar dari buku dan dapat degree. Belajar dan ada degree HR tak menjanjikan seseorang itu menjadi HR yang bagus dan disegani. Satu lagi HR tak boleh cakap tak tahu. Itu yang staff akan marah. So untuk jadi HR kena bersedia dengan sebarang soalan dan jawapan. Akhir sekali dalam email saya tu, saya minta hal ni dibincangkan dalam HOD meeting terdekat. Tak tahulah masuk tak dalam kepala dia orang tu. Staff ni pun satu hal jugak. Tak setuju diam. Gosip kat belakang. Sampai bila management nak sedar yang dia orang tu buat benda yang tak patut? Kalau sedar pun dia orang buat tak tahu je. Sebab pada mereka, staff OK je semua benda yang dia orang buat. Tolonglah. Tolonglah bagi kami GM yang cerdik, bijaksana, tegas, tak main bodek-bodek dan betul-betul nak menyumbang dan bekerja. Janganlah bagi kami orang-orang yang pendek akal ni. Begitu jugak dengan manager dan HOD. Bagilah dorang ni semua kebijaksanaan dan jati diri yang teguh agar office ni dapat dibangunkan dengan maju seperti dulu. Oleh kerana email ni dihantar kepada semua staff, balasan email sayapun diterima semua staff. Ada sorang staff terus whatsapp saya lepas baca email saya. Tulisnya, "Bila Tinta berkata-kata," Yelah. Dah semua orang diam. Padahal semua tak setuju. Biarlah apa orang nak kata pun. Biar yang baru-baru tu tahu, bukan mudah dia orang nak perkotak-katikkan staff kat sini. Sorry la readers, saya amat marah hari ni dan kecewa dengan apa yang berlaku dalam management office ni sekarang. Ianya menjejaskan fungsi organisasi ini diwujudkan. Kalau dah kepalanya tak betul, mana mungkin orang bawahan nak jadi yang sepatutnya. Ibarat ketam mengajar anak berjalan lurus.

No comments: