SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, December 8, 2017

Co Emcee

Assalammualaikum readers, Selamat berhari Jumaat. Semoga diberi kekuatan untuk menambah amal untuk hari ni dan hari-hari seterusnya. Hahahaha... Hari ni nak buat luahan perasaan. Baru-baru ni, office saya buat satu event. Macam biasalah, saya diminta untuk jadi pengacara. Event ni heading by sorang council. Memang hay wire la. Dan I agree to be an emcee. Lama lepas tu, I was imformed by salah sorang committee members, chairman tu nak saya bergandingan dengan sorang emcee yang dibayar. Besar jugak bayarannya. I decided to tarik diri. So I inform my close friends and my boss. But my boss advice me not to redraw. Takut nanti orang kata saya merajuk dan tak nak bagi kerjasama. But my close friends such as Kak Sariha, Kak Sha and Aqilah understood why I make this decision. Dengan berat hati, saya ikut advice my boss. But, I informed the committee, Qilah, I just jadi co emcee je. Apa-apa committee deal la dengan main emcee tu. Actually I bukan merajuk. Tapi, I dapat jangka apa yang akan berlaku. I rasa... Walaupun emcee tu berbayar, I yang kena buat banyak kerja. OK, let we see. Beberapa hari sebelum event, main emcee masih tak contact I untuk discuss. I thought, I telah digugurkan daripada menjadi emcee. So tak payahlah I susah-susah nak fikir buat skrip, protocol, susun atur, siapa nak iring siapa. Tapi Qilah told me I still have to be the emcee. But how? Main emcee didn''t give me anything. How could I be the emcee? I malas nak contact main emcee tu. Nanti I yang kena buat macam-macam. Sedangkan dia dibayar. I tak. Lagipun I nak ajar management ni. Free ada, ko gatal sangat nak bayar tapi kalau staff kau berkira sangatkan? Hambek kau! Malas aku nak bersusah-payah. Ish, apasal hari ni bercampur English and Malay pulak ni? Oooo... Sebab petang ni nak pergi Air Asia. So sekarang ni dalam musim peralihan channel language hahahaha... Nasiblah. Korang baca je la ya saya nak merapu ni. Kalau ada bercampur English tu maknanya saya nak pergi or baru balik Air Asia la tu. Sampailah kepada hari rehearsal. Still, tak ada perbincangan antara main emcee and I. I pun pergilah bodoh-bodoh ke Auditorium THONEH untuk rehearsal. Just bring my salutation I did. Chairman kata rehearsal pukul 11 so we gerak from office at 10.30 AM. Tunggu punya tunggu kul 12.00 baru dia tayang batang hidung dia kat tempat rehearsal. Sedangkan saya nak pergi Air Asia kul 12.30. Oh ya, lupa pulak nak cerita. Pagi tu, Qilah dah kelam-kabut bagi tahu saya yang main emcee tak boleh datang rehersal. Ada aku kisah? Lantak kau. Nak sangat emcee luar. Padanlah muka. Actually event ni under Jac, tapi Qilah kan sekarang attached to Jac, so Qilah la yang kelam-kabut. Main emcee kata, dia ada meeting kat somewhere at 10.00 AM kalau tak silap. Hai, bukan hari tu kata tambah RM50 untuk rehearsal ke? Macam mana tak boleh datang pulak? Kena potonglah RM50 tu. Kau ingat, kau diva sangat? Taraf Aznil Nawawi suka-suka hati tak nak datang rehearsal? Dengan skrip tak ada, susun atur majlis tak tahu. Before that, I dah membara bila Qilah cakap, dia suruh hantar skrip. Banyak cantik muka? Dia ingat saya yang co emcee, free lagi, nak buatkan? Sorrylah. Do I bother? Dengan beraninya saya tak buat apa-apa persiapan kecuali salutation dan kata aluan itu pun kalau saya yang kena buat kata aluan. Sesampai kat THONEH, dia dah ada. Boleh pulak dia cakap organizer bagi bahan last minute. Habis, orang tak bagi, kau dibayar kot. Kenapa kau tak kejar? Don't aspek orang tahu bila masa yang sesuai untuk bagi kau semua benda. Kalau saya dibayar, mestilah saya nak buat yang terbaik. Tak berbayarpun skrip everything saya siap sebelum rehearsal. Lepas rehearsal ubah mana yang patut je. Ni, nak rehearsal macam mana skrip tak ada? Saya membebel dalam hati je. Malas cakap banyak. Biarkan chairman tu rasa apa sepatutnya. Saya malas nak pening kepala. Bukan orang appreciate pun. Silap-silap kalau ada salah, saya lagi dipersalahkan. Bukan emcee yang berbayar tu. Sebab saya staff. All my friends risau takut saya kena bamboo dengan that chairman sebab skrip tak ada. Saya kata, don't worry let me answer him. Peduli hapa, council tak council. Saya akan jawab tentulah dengan caranya kan. Saya mestilah kena tahu caranya. Bukan boleh bantai je. So kat auditorium tu barulah nak mula buat skrip. Tu pun just discuss je dulu. Boleh pulak dia minta saya punya opening. Saya iya kan je. Jangan harap saya nak bagi. Sekarang ni, organizer bayar I ke bayar you? Jangan nak diva sangat. Chairman datang dan dia minta kami buat dwibahasa. OK, main buat in English, saya in Malay. Dengan chairman ok je. Tapi bila tak setuju cakap dengan saya. Cakaplah dengan chairman organizer tu, buat apa cakap kat saya? Dia ni memang saya dah sedia maklum dah protocol ikut suka hati dia je. Shok sendiri. 12.20 saya minta diri sebab I have to go to the office fetch my assistant then go to Air Asia. Kata my friends, saya keluar kejap je, main emcee pun balik. Dia kata dia got to go. Habis apa yang korang rehearsal tadi? Rehearsal set up barang kata Kak Sariha hahahahaha... Lantak kan. Sebenarnya boleh je kalau I ask my boss pergi Air Asia tapi nak ajar chairman tebiat tu. Keesokan harinya, sayapun datanglah dengan skrip yang saya buat untuk saya je sampai kul 10 malam kat office malam tadi. Waktu saya entertain audiences sebab VIP lewat, main emcee duk baca skrip dia. Saya umumkan ketibaan VIP. Lepas tu bila part dia, mula-mula OK he speak in English. Lepas tu, diapun bantai cakap Melayu jugak. Apa masalah dia ni? Kalau macam tu better ask me je buat emcee in English. I betul-betul buat English macam satu event tu I buat fully English. Tiba satu part tu, masa tu part saya. Entah kenapa, skrip dia jatuh. Then tiba part dia. majlis jadi terdiam sebab dia gelabah skrip jatuh. Hadoi, bukan ke dia ni dah berzaman dah jadi emcee. Mesti dah banyak pengalaman malah berganda lebih dari saya. Kan dah tahu aturcara lepas tu apa, cakap spontan je la. Nanti bila part saya cakap, you carilah kertas tu. Bila tiba part baca periwayatan, kalau tak nak baca habis, then baca sikit lepas tu diamlah. Sambung dengan aturcara berikutnya. Ni tak, siap bagi tahu penonton. Kalau nak dibacakan semua, periwayatan ni panjang. Perlu ke sorang emcee tuturkan dialog tu? Hadoi, apa masalah dia ni? Makin merapu je saya tengok. Yang awal tu lagi best, siap kenalkan diri, kerja apa, freelans emcee. Saya just cakap jelah nama. Sebenarnya tak rela pun nak cakap walaupun nama tapi sebab dia dah buat so Nampak canggunglah majlis nanti. Tak adalah saya nak lebih-lebih kenalkan diri. Gila glamor ke apa? Majlis ni memang kelam-kabut. Dengan aircon rosak, VIP tuan rumah sendiri pesan kat floor manager suruh bagi tahu emcee, tak payah tunggu orang naik, baca je nama. Gila ke apa? Berterabur nanti emcee jugak salah. Tak tahan panas konon. Kau mati esok, kubur kau confirm sejuk ke? Benganglah saya. Tu belum kira usherer yang entah apa-apa, kita belum suruh orang naik pentas, dia dah sibuk bawa orang naik pentas. Dengarlah dulu apa emcee cakap. Ya Allah. Yang best nya apa? Dalam post-mortem meeting, semua salah tu kat saya. Apa hal pulak ni? Kau bayar emcee luar mahal-mahal, lepas tu, kalau aspek emcee free ni nak buat semua benda? Sorrylah. Ushrer punya salahpun pergi kat emcee? Usherer kau yang tak faham, buat salah then emcee yang salah? Takkanlah kita bercakap separuh jalan, then nak berhenti gitu je bila pemberi ucapan tu tiba-tiba naik pentas sebelum kita habiskan satu ayat? Gila ke apa? Yang fasal kertas emcce main tu jatuh, saya jugak salah. Katanya, sebab saya missing, tak rehearsal. Hello! Yang main emcee tu siapa? Co ni tak penting pun. Kalau co tak ada, kau rehearsal jelah dengan main emcee. Nanti main bagi tahu saya apa yang saya kena buat. part saya kat mana? Yang kau bagi main emcee belah gitu je kenapa? Kau bayar kot. He has to give fully commitment to your event la. I tak dibayar, dan I mestilah utamakan kerja hakiki I. Lainlah kalau I sorang je emcee, I bagilah komitmen kat your event. Mujur saya tak masuk post-mortem sebab nak keluar pergi OCBC. Kalau tak, saya hentam chairman tu. Peduli apa. Orang lain nak takut, takutlah. Saya tak kira. Biarlah kau council paling orang takut pun. Kalau merapu, saya tak peduli. As I told, I memang sorang yang tegas. Jac pun bengong. Nak salahkan I. Hati ni rasa panas je. Sejuklah hati bila Qilah cakap dengan Jac, "Dr. Jac, kenapa salah Tinta pulak? Main emcee tu tak buat apapun. Mujur mood si Tinta tu baik hari tu, buat skrip last minute sampai malam dia stay kat office. Dibuatnya dia mengamuk, buat gila tak nak buat skrip, tak nak jadi emcee. Tak pun mengamuk marah kita, mampus! Dia bukan kira siapa kalau salah, salahlah bagi dia. Dia marah je. Bukan kira siapa. Mujur mood dia baik hari tu. Buat je tak bising-bising," Jac pun terus diam. Ganthi or Lily pun cakap, sebenarnya, cukup Tinta sorang jadi emcee. Lagi OK. Tak payah pakai that guy. Jimat kos lagi. OK, lepas ni Nampak gayanya saya kena demand hargalah kan? Baru orang hargai. Baru orang nak bayar hahahahaha... Tapi kalau boleh lepas ni, kalau digandingkan dengan that guy, saya tak nak. Saya dah serik. Salah dia, jadi salah saya. Orang Nampak saya yang salah. Kenapa? Sebab saya staff. Tak nak bamboo orang luar then salahkan staff. Macam kita anak tiri pulak. Padahal kau bayar kot dia tu. Kau boleh je marah dia or potong bayaran dia bila kau tak puas hati dengan performance dia. Nantilah, dapat peluang, saya akan bagi setepek kat muka chairman tu. Siap dia. Orang macam tu tak boleh maaf begitu je kesilapan dia. Dia rasa dia betul je. Sebab mana ada staff berani cakap apa-apa dengan dia. Tunggulah. Saya tunggu masa dan peluang je ni. Saya tak takut. Sebab Allah ada. Kalau tak suka saya, tak apalah. Yang penting saya cakap benda betul. Hahaha... Dahlah. Nak pergi bersiap. Nak pergi Air Asia. Harap hari ni dapat students yang best. Bye bye korang.

No comments: