SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, December 15, 2017

Dia Yang Ambil Tahu

Hai korang... Best kan, esok cuti? Tapi saya kerja. Boss ada nak hand over certain thing. Dia tu siapa? Dia yang saya kenal dua tahun lalu. Bermula dengan rasa kekaguman terhadap saya, kami terus rapat sampai hari ni. Hahahahaha... Sebenarnya tak ada apa yang nak dikagumkan pun. Apa yang pasti, dia memang sentiasa alert dengan saya. Siap tahu saya OK ke tak OK. Pernah dia call saya dan saya tak jawab. Lepas tu dia hantar whatsapp: "Saya tahu Tinta tak OK. Sorry saya ganggu Tinta," Sedangkan saya bukan marah dia masa tu. Alah, masa Tsunami melanda hidup dulu tu. Hahaha... Rasa terharu sangat masa tu. Rasa dihargai. Tapi peliklah, macam mana dia tahu saya tak OK? Takkan dia ada ilmu kot? Mustahillah dia intai saya sebab rumah dia jauh dari rumah saya masa tu. Pernah kami pergi aktiviti sama-sama. Saya gagal untuk complete aktiviti tu. Saya cuba sedaya-upaya untuk sembunyikan rasa kecewa saya. Saya ketawa dan senyum. Saya berbual dengan dia macam biasa. Saya melawak dengan dia. Sampailah dia hantar saya ke rumah. Petangnya dia whatsapp saya: "Tinta OK?" "OK je. Kenapa?" Saya tak mahu memberitahu dia yang saya sedih sebenarnya. "Saya tahu Tinta tak OK. Sejak kat sana lagi. Sejak kita habis buat aktiviti tu." Balasnya. (Ops, ada iklan. Tiba-tiba ada orang skype tanya, dah sampai kampung ke? Orang yang tak rapat dengan saya tapi selalu bagi semangat dan bertanyakan hal saya. Terima kasih atas perhatian yang diberi.) Saya terkesima. Macam mana dia tahu? Bukan main saya gelak depan dia tadi pun dia boleh tahu? "Saya OK je," Berkeras menafikan. "Tak. Saya tahu Tinta tak OK." Sebenarnya saya memang sedih and I need someone untuk luahkan kegagalan saya. Saya rasa orang lain mungkin tak faham. So saya beralah. "Sebenarnya memang Tinta sedih. Kenapa Tinta tak dapat completekan benda tu?" "Tak apa. Lain kali Tinta cuba lagi. Benda tu bahaya. Tak boleh paksa diri. Bibir Tinta pun dah biru tadi," "Kenapa saya tak buat je tadi?" "Jangan sedih-sedih. Nanti kalau Tinta nak buat lagi, saya temankan Tinta," "Tapi macam mana tahu saya tak OK?" "Saya selalu berhadapan dengan orang. Macam-macam orang dah saya jumpa dan handle. Walaupun Tinta cuba berlakon OK, saya nampak Tinta tak OK," Kalau saya sakit, dia datang jumpa saya. Bila saya sedih, dia selalu ada dengan saya. Malah, dialah orang pertama yang tahu saat saya terluka dulu. Dia selalu cakap dengan saya, kalau saya sakit, call je dia. Dia akan datang kalau dia di Lembah Klang. Kalau saya perlukan apa-apapun bagi tahu dia. Dia akan tolong saya. Tapi saya bukanlah perempuan yang mengada-ngada nakkan perhatian orang dan asyik nak minta tolong orang je. Sometimes dia datang lunch kat Brickfields. Dia naik LRT je dari office dia. Memang dia pergi kerja tak drive pun. Ada waktunya, dia call saya waktu dia sedang drive. Adakalanya, dia whatsapp or call saya buat luahan perasaan. Kat Facebook, nampak macam dia tak hiraukan saya. Jarang like status-status saya dan jarang komen saya. Tapi, setiap kali saya update status marah atau sedih, dia mesti call saya. Tanya kenapa dan bersedia untuk tolong saya. Hari ni, saya tak update sedih atau marah. Tapi dia call saya sebab baca status saya. Dia tanya saya bila saya nak fly balik Kelantan? Dia nak hantar saya pergi airport. Saya kata susah. Sebab hari kerja. Saya tak nak ganggu dia kerja. Seganlah. Terima kasih sebab selalu ambil berat fasal Tinta. Dia ni salah sorang yang suka panggil saya diva. Hahahaha...

No comments: