SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, May 30, 2018

Sup Ayam Kukus

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Korang apa khabar? Sihat ke? Alhamdulillah, sejak akhir-akhir ni Allah beri saya rasa sihat dan rasa bersemangat untuk melakukan sesuatu setelah bangun dari tidur. Saya mohon doa kalian agar Allah sentiasa memberikan yang baik-baik buat saya. Saya juga doakan agar kalian turut diberi semangat oleh Allah dalam menjalani hidup ini. ********************** Macam yang pernah saya update, sekarang ni saya dah mula memasak macam dulu. Bezanya, dulu guna dapur gas. Memandangkan dapur saya belum diubahsuai, saya beli beberapa perlatan moden untuk memasak macam saya ceritakan dalam entri yang lepas. Isnin hari tu, saya balik ke rumah berkobar-kobar nak masak sup ayam. Alamak, macam mana nak masak sup? Steamer ni tak dalam sangat so tak boleh nak masuk periuk. Mangkuk terlalu kecik nak buat sup. Fikir punya fikir, Saya dapat idea, kita masak dalam rice cooker. Hadoi, ayam pulak beku. So saya guna steam untuk lembutkan dia. Lepas siapkan bahan yang tak cukup, saya cuba guna blender yang mami bagi. Tak hidup pulak. Apasal blender ni? Alamak, tak guna sekalipun lagi. Ke saya yang tak pandai guna? Blender ni pelik sikit. Dalam hati, tak sedaplah sup saya ni, dahlah kentang, daun salari dan daun sup tak ada. Bawang goring apatah lagi? OK, tak apa. Takkan nak buang bahan yang dah tersedia ni? Kita mayang jelah. Satu lagi tak ada, minyak. Masak dalam rice cooker boleh tumis. Tapi minyak tak ada. Nak sedapkan hati saya bisik kat diri sendiri "Tak apalah. Tak payah guna minyak. Kau kan nak jaga kesihatan. Minyak tak bagus untuk kesihatan," OK. Kita mayang jelah bahan-bahan ni. Tak sedap pun tak sedaplah. Diri sendiri nak makan. Kalau tak lalu buang jelah takkan nak bagi orang benda tak sedap? Lepas mayang bahan tumis, saya guna rice cooker untuk mula masak. Tapi saya sangsi akan kebolehan rice cooker. Saya cuba ukur periuk kaca saya dengan kedalaman steamer. Boleh guna cuma, tutup steamer tu tak boleh tutup rapat. Then, saya stopkan rice cooker dan tuangkan sup yang berapa pratus dimasak tu ke dalam periuk saya. Lepas tu saya sambung masak pakai steamer. Sebelum on steamer, saya dapat idea. Kalau saya tutup steamer tak rapat, nanti habislah memercik sup ni nanti ke persekitaran. So, saya tutup periuk tu dengan tutup dia tanpa gunakan tutup steamer. Kita set 15 minit jelah sebab tadi dah berapa lama dia duk dalam rice cooker. Waaaa... Bau sedaplah pulak masakan saya ni. Harapnya, rasa pun sedap Ting!!! OK, siap! Meh kita rasa. Wow!!!! Rasanya sedap tak seperti yang saya bayangkan. Tambah sedap apabila kuahnya bercampur dengan bahan tumisan yang tidak ditumis dan hanya dimayang. Patutlah orang kata, kalau bawang dan bahan menumis dimayang tu lebih sedap dari di 'blend' dan ditumbuk. OK. Lepas ni bolehlah saya masak campak-campak je. Kesimpulan yang saya boleh buat, walaupun tak ditumis dengan minyak, supnya tetap berminyak. So, tak perlu beria nak tumis minyak sangatlah. Menu seterusnya, ayam panggang pantang bersalin. Hahahaha... Belum bersalinpun dah makan makanan bersalin. Untuk kesihatankan? Tapi tak cukup bahan jugak. Saya tak ada lada hitam, kunyit dan lengkuas. Mungkin hari ni kita guna je apa yang ada. Hari lain kita buat set lengkap hahahaha... Looking forward to see you oven this afternoon. Ada kawan call nak jumpa saya. Saya dah suruh dia beli serbuk lada hitam, kunyit dan lengkuas.

No comments: