SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, May 27, 2018

Peti cantik, Kemas Dan Menarik Bersama FreezerMate

Macam yang saya cerita dalam entri sebelum ni, hari ni I was very busy with my kitchen work. Segala peralatan yang nak digunakan, saya keluarkan dari store. Beberapa bulan lepas, saya ada beli FreezerMate dari Tupperware. Kalau dah nama produk tupperware, tentulah harganya lebih RM100.00. Berbaloi sebab waranti seumur hidup. Saya lupa exactly harganya. Tapi saya dapat 10 biji dalam satu set tu. Ke sebiji tu saya dapat masa reregister Tupperware ya? Lupalah. Beberapa orang lelaki atau lebih tepat suami pernah meluahkan pada saya, yang isteri mereka suka simpan barang yang mereka belikan terutamanya barangan mahal termasuk tupperware dan barangan elektrik. Sayang nak guna katanya. Tapi bagi orang lelaki, mereka rasa tak puas hati atau rugi membelikan sesuatu untuk isteri konon nak bagi yang terbaik sebab tu beli yang mahal. Tapi akhirnya jadi hiasan. Yang buruk dan murah jugaklah yang isteri gunakan. Begitu juga dengan mama saya. Abah beli pisau Zwilling 11 pcs. Harganya ribu ringgit. Tapi mama guna pisau murah yang sering perlu diasah. Apalah dia orang ni. Kalau saya, confirm saya guna berulang kali. Dah beli mahal-mahal kan, gunalah. Simpan buat apa. Beli yang mahal simpan, beli lagi yang murah untuk guna. Membazir. Begitu jugak dengan kawan-kawan perempuan saya. Baik isteri orang mahupun single. Mereka tengok barang semua nak beli. Tapi akhirnya simpan sebab sayang nak guna. Baik bagi saya barang tu. Saya? Tak ada simpan-simpan. Kalau saya beli maknanya saya serius nak guna. Biar beli mahal tapi boleh guna lama. Masa mula-mula dapat FreezerMate, saya terfikir, apalah saya nak buat dengan FreezerMate paling besar ni? Simpan jugaklah kot. Takkan nak guna bekas gedabak macam ni? So hari nilah masanya, untuk saya memaksimumkan penggunaan FreezerMate yang dah telan banyak duit saya ni. Tak ada lagi mangkuk, piring, besen, talam atau plastik dalam peti ya Tinta. Dulu bolehlah sebab tak ada FreezerMate. Sekarang semua guna FreezerMate. Kau jangan mengada. Sementara nak beli bekas untuk fridge bawah tu, guna je FreezerMate. 10 biji kot. Semua makanan yang saya simpan dalam peti saya masukkan dalam FreezerMate selepas membersihkan peti ais. Bila barang sampai, satu-satu saya keluarkan FreezerMate dari bilik store mengikut keperluan barangan yang ingin disimpan. Tak sangka, dua FreezerMate yang gedabak tu sangat saya perlukan. Lagi tak sangka dua gedabak tu muat masuk freezer saya yang kecik tu. Susun jadi dua tingkat. Fridge bawah pun bersusun FreezerMate. Waaa... Peti ais saya cantik dan kemas sekarang ni. Tak adalah serabut macam dulu-dulu. Hahaha... Masa tu tak ada duit. Kalau guna tupperware nak simpan barang dalam peti pun guna tupperware aiskrim. Ada yang bulat, ada yang empat segi. Tapi tak cukup untuk simpan semua barang. Itu yang jadi simpan guna piring, plastik, besen dan lain-lain. Alhamdulillah, Allah beri rezeki kepada saya untuk memiliki semua ni. OK, looking forward to buy One Touch Tupperware pulak untuk isi barang kering. Kita tunggu offer la ya. Macam biasa. Nak beli masa murah je. Mahal tak nak. Tahulah murah tu pun mahal. At least, murahlah berbanding tak offer. Tupperware, biasalah. Tapi boleh pakai lama dan berkualiti tinggi.

No comments: