SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, May 14, 2018

Kamus Online

Since saya kat PR, ada yang Tanya kat saya, kamus online apa yang saya gunakan untuk translate artikal? Maklumlah, masa kat PR Department dulu, saya banyak buat kerja-kerja translate ni terutamanya translate dari English to Malay. So saya nak share dengan pembaca, ada empat kamus yang saya gunakan untuk kerja-kerja translate. Sampai sekarang, kalau translate, orang cari saya. Maka bermanfaatlah ilmu Terjemahan yang Datin Noraini ajar saya masa kat UiTM dulu. Semoga setiap ilmu yang saya gunakan ni diberi ganjaran pahala berlipat ganda kepada Datin kesayangan saya tu. 1. Kamus Lamanmini.com: http://kamus.lamanmini.com 2. Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka: http://prpm.dbp.gov.my 3. Tesaurus yang sedia ada dalam Microsoft word (Tapi yang ni English to English) 4. Dictionary apps yang banyak dalam play store dan Apps Store. Tapi saya suka gunakan dictionary yang dikenali sebagai Malay Dict. Sangat mudah dan accessible. Masa saya belajar dulu, puas saya cari kamus online. Tak jumpa-jumpa. Dahlah UiTM tu banyak subjek belajar dalam Bahasa Inggeris. Terpaksalah minta tolong kawan tengokkan kamus. Masa tu syukur saya ada dictionary yang boleh search dengan type. Dia guna bateri. Saya beli dari kawan, kira second hand la. Tapi tak berapa accessible untuk Malay sebab dia tak baca. Harga sebenar RM1,000.00 lebih tapi dia jual kat saya RM500.00. Betapa happy nya saya bila dapat kamus tu. Kawan-kawan saya pun suka. Senang nak cari perkataan. Masa mula-mula jadi PR dulu, boss suruh saya translate dokumen English to Malay. Termenung jugaklah saya nak buat. Sebab perkataan yang digunakan perkataan yang tinggi dan tak selalu kita dengar. Nak nangis saya dibuatnya. Yelah, budak baru. Boss nak cepat. Takut tak siap kerja. Sayapun try search kat google. Saya tak suka guna google translate, susah bagi saya. Lagipun, kena edit balik artikal yang dah translate tu. Nak search pun susah sebab tak accessible. So saya terjumpa Kamus Laman Mini. Ada certain time tu tak boleh guna pulak kamus tu sebab dia dalam kemaskini. Tapi bila dia dah kemaskini, Alhamdulillah. Saya sangat happy untuk buat kerja. So, sampai sekarang, keempat-empat kamus ni saja yang saya gunakan. Paling saya happy, masa baru-baru pakai iPhone dulu. Bila search kat Apps Store, berlambak kamus keluar. Seronoknya bukan kepalang! Rasa nak lompat-lompat macam monyet hahahaha... Lagipun saya suka baca novel English. So tahu jelah, novel dia orang kan perkataan dia tinggi. Saya dapatlah baca novel dengan seronok dan faham. Sekarang je tak ada masa sangat baca novel. Novel Melayu pun tak ada masa apa lagi English? Nak kena tengok kamus bagai. Dengar BBC je la or Youtube. So Malay Dict adalah apps wajib ada dalam phone saya. Korang try la guna kamus-kamus ni. Mesti korang enjoy reading English. Nanti kalau rajin, kat rumah saya update lagi. Nak balik dah ni. Bye korang.

No comments: