SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, May 15, 2018

Tak Tahu Pulak Semua Ni Bukan Kerja PR

Memandangkan saya satu-satunya staff yang pernah bertugas di PR Department, kebanyakan fungsi dan kerja PR kawan-kawan rujuk kat saya. Suatu pagi, Aqilah call extention saya. Dia Tanya saya, invite press dengan buat teks ucapan kerja siapa? "Kerja PR," Jawab saya. "Tapi kenapa PR baru tu tak nak buat?" "Mana kau tahu dia tak nak buat?" Saya mendapatkan kepastian. "Boss aku cakap dengan aku. Boss aku kata, PR tu naik jumpa GM, bagi tahu GM. Lepas tu GM kata tu bukan kerja dia," "Gila ke apa?" Saya cuba Tanya HR apa JD PR? HR kata, memang invite press dan buat teks ucapan tu tak ada dalam JD dia. So, saya jadi tambah pelik. Macam mana korang higher PR, tapi kerja paling penting tu korang boleh tak letak dalam JD dia? Kata HR tu pihak atasan yang bagi JD. Pelik, pelik, pelik. Saya bagi tahu HR, dalam JD saya yang sekadar pangkat assistant ketika tu, dinyatakan secara terang dan nyata tentang press, press kit, teks ucapan dan lain-lain. Macam mana seorang PR yang pangkatnya eksekutif, boleh tak ada benda tu semua? HR kata dia pun tak pasti sebab orang atas yang bagi JD tu. Ni yang susah bila orang yang tak tahu apa-apa menyibuk kerja orang. Habis tu kumpul PR buat apa? HR kata, mungkin JD tu ada dalam JD PR yang lagi sorang iaitu boss dia. So pada saya, nilah kesilapannya. Tak kisahlah PR yang mana satu pun, kena ada JD tu. Kalau boss dia ada JD tu, dia kena ada JD tu mungkin boleh letak membantu membuat jemputan press, teks ucapan and what so ever. Tapi sekarang ni, boss dia tu dah berhenti, habis siapa nak buat semua tu? Sepatutnya, staff yang tinggal kena ambil tanggungjawab memangku kerja boss la. Saya assistant je dulu bila boss pencen, semua saya buat walaupun gaji seciput. Terkejar-kejar dan sometimes kena stay back. Bila boss baru masuk pun, saya still buat semua kerja PR. Memang peliklah office saya ni. PR sebenarnya memerlukan orang yang ada penampilan dan kredibiliti sebagai seorang PR. Good looking, pandai bercakap, boleh menarik hati orang, bijak. Dan apa yang saya belajar, tak semua orang pandai buat teks ucapan. Bila saya tengok boss si Qilah ni buat teks ucapan, dia seolah-olah tiada idea nak tulis apa. Dua perenggan je kalau tak silap. Tu pun dia tak cover menyeluruh pasal highlight MAB to the guest. Itulah fungsi PR, jual nama company supaya orang Nampak imej kita. Tapi lantaklah. Malas saya nak komen. Nanti saya pulak yang kena. Kalau PR tak ada, OK la saya tolong. Ni, PR ada, pangkat eksekutif, gaji mesti banyak. Saya pulak kena buat kerja dia? Hooooo... Tak boleh jadi. Lantak koranglah nak jadi apa. Kalau event saya, saya tak perlukan PR yang macam tu. Saya akan buat PR sendiri, tukar baju kejap pakai jawatan lain. Hahahaha... Benda yang saya buat selama lima tahun lebih, so saya akan buat sendiri dan puas hati. Saya tahu apa yang saya nak. Kalau orang buat ala kadar kerja saya, nanti saya marah orang pulak. Mintalah bertukar pentadbiran ofis ni. Janganlah kerja staff semua nak masuk campur lepas tu merapu tak tentu hala. Kerja HR la yang dia orang paling suka campur tangan. Lepas tu rosakkan semua benda. Langsung tak hormat kerja orang. Tu yang staff naik kepala tu. Kalau saya kat tempat GM masaklah dia orang semua. Saya akan pastikan setiap department mencapai objektif masing-masing. Bila saya dengar laporan ketua unit dalam meeting ketua unit pun saya lemah. Dia orang bukan lapor hal department dia, asyik-asyik program. Habis tu daily work macam mana? Tapi dah boss terlajak pandai, mana ada soal apa-apa. OK, ikut nasihat X boss, lantakkan dia orang. Jaga department sendiri sudah.

No comments: