SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, May 7, 2018

Air Untuk Adik

Assalammualaikum dan selamat malam semua. Sakit kaki berlari kejar flight Sabtu lalupun tak habis lagi. Malaslah nak cerita pasal tu malam ni. Nanti-nanti kita cerita eh? Masa mula-mula saya masuk Air Asia Flight AK5015 boun for Kuala Lumpur petang tadi, seperti biasa letak barang kat overhead compactment. Sementara menanti other passengers boarding, saya duduklah kat my seat, 1C. Duk depan hari ni. Seat 7E saya telah ditukar ke 1C. Bagus! Saya suka sangat sebab seat depan sekali ni luas so saya tak perlu bangun bila passenger lain nak masuk ke dalam iaitu ke window seat and the center seat. Tiba-tiba seorang pramugara menghampiri saya. Dia memberikan saya mineral water dalam cup. Pramugara: Ni air untuk adik. Saya: Terima kasih. (Dapat air mineral paling kecik free dalam Air Asia ni pun dah kira beruntung tau. Semua benda Air Asia ni nak charge kan.) Pramugara: Sama-sama. Kalau ada apa-apa, panggil saya ya. Saya kat depan ni je. Saya senyum dan balas OK. Adik eh? Nanti kita jumpa dalam kelas eh? Baru awak tahu saya adik ke tidak hahahahahaha... Mungkin dia panggil saya adik kerana hari ni saya kenakan black Hard Rock Cafe T-shirt bersama jeans. Sebenarnya ramai yang cakap kalau saya menggayakan t-shirt dan jeans, saya nampak macam budak-budak. Kalau saya pakai t-shirt dan track suit lagi macam budak-budak. Dulu my first X pernah cakap "Iiii... Awak ni kalau pakai macam ni (t-shirt dan track suit) macam budak-budaklah," Bengang betul saya dengar dia cakap gitu. Macamlah saya ni budak hingusan. Lebih melampau bila dia cakap saya macam budak tingkatan 3 sambil gelak-gelakkan saya. Dia ingat, dia tu handsome sangat? En. Pramugara tadi memang dari awal saya boarding dan simpan barang... Saya minta assistant tunjuk kat saya mana dia letak beg saya. En. Pramugara agaknya memang perhatikan kami kot then dia tiba-tiba je menghampiri kami dan cakap "Tak apa. Nanti saya tolong turunkan. Kalau nak apa-apa, panggil je. Kami ada kat sini je," Terima kasih atas keprihatinan En. Pramugara. Takut jugak kalau minta naikkan atau turunkan beg jadi isu macam Ainan Taslim. Hahahaha... Tak naklah kita jadi hangat kat Instagram or Facebook. Cabin crew team hari ni memang baik. Pramugara siap bawa saya keluar flight manakala Mr. Pilot pulak uruskan tentang assistant saya yang tak ada mungkin kerana kecuaian staff Kota Kinabalu Airport yang tak buat assistant request for me. Lepas tu berkali-kali pramugara datang jumpa saya minta saya tunggu sekejap dan mohon maaf atas kecuaian kakitangan mereka. So, tak adalah panas sangat hati kita kan bila mereka ni tahu respect passenger yang dah belanja beli tiket dia orang. Kalau dia orang bikin panas, saya call je Mr. Mariappan, manager yang in charge ground staff ni. Ketua pramugara bernama Amran yang selalu bercakap dengan saya seawal saya boarding bersama dua pramugara dan seorang pramugarinya pendek kata satu team tu tunggu saya sampai assistant datang dan kami saling bye bye mem'bye bye'. Saya selang-selikan dengan ucapan terima kasih dan mereka pulak mengatakan "Jumpa lagi,". Terima kasih penerbangan Air Asia Berhad dengan cabin crew yang sangat baik dan prihatin. Kalau tak jumpa on board, kita jumpa dalam kelas tau. Hahahaha...

No comments: