SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, May 28, 2018

Soalan Yang Buat Saya Marah (Updated)

Assalammualaikum pembaca blog saya, Harap korang semua diberkati dan dirahmati. Oh, lupa! Salam sejahtera kepada yang bukan Islam. ******************* Ada satu mamat ni, dia dah kahwin. Bulan Oktober last year, he confessed that he fell in love with me. Crazy!!! Sejak hari tu, saya malas nak kawan dengan dia. Memanglah jodoh tu Allah yang tentukan. Tapi sebagai manusia, kita kena usaha untuk mengelak. Kalau dah elak then berjodoh jugak, itu baru namanya jodoh. But, kalau kita pun melayan, itu bukan jodoh, tu saja nak jodoh. But he still like and comment my FB, sometimes send whatsapp to me. Serious I don't like his way. Dia ni suka mendesak. Paling saya tak boleh terima, He concede, he will live his wife. Not now because his son still young. He will be taking 2 3 years to live his wife. Apa niat dia cakap semua ni kat saya? Nak bagi harapan kat saya? Eh, cukuplah! Saya dah penat dengan harapan palsu ni. Ingat saya nak buang masa tunggu dia ke? Lagi satu, dia bercakap ni, dengan perempuan tau. Dan yang dia nak tinggal tu, perempuan jugak! Saya ni masih ada hati dan perasaan. Takkanlah saya nak bina kebahagiaan atas kehancuran rumahtangga orang??? Ingat saya boleh bahagia ke macam tu? Nanti penyesalan akan ekori saya seumur hidup saya. Hari ni dia buat kat wife dia. Esok lusa, kalau kahwin dengan saya, dia buat pulak kat saya. Saya percaya kepada kifarah, karma and what so ever yang seangkatan dengannya. Saya dah selalu tengok dan alami. Itulah yang arwah moyang saya ajar kat saya since I was young. Buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat. Kalau awak tak bahagia, itu masalah awak. Kenapa nak heret saya pulak dalam masalah rumahtangga tu? Tu namanya saja nak tambah masalah. Lainlah kalau dah duda baru jumpa saya. Ni dia sendiri pernah cakap, since zaman bercinta lagi isteri dia tu dah mula buat perangai. Buat perangai yang saya rasa memang tak boleh terima. So, kenapa kahwin jugak? Don't tell me jodoh. Kita ada pilihan. Kenapa pilih untuk berjodoh dengan dia? Macam saya cakaplah, kalau dah cuba elak then OK la. Ni tak ada usaha nak elak pun. Serious saya kata sejujurnya, memang Allah tu tahu apa yang sesuai dan tak sesuai dengan hambaNya. Kenapa Allah tak jodohkan saya dengan dia? Sebab dia bukanlah lelaki yang boleh buat saya rasa selesa bila bersama dia. Perangainya yang suka mendesak, buat saya rimas dan senang je menaikkan kemarahan saya. Dan dari caranya saya rasa dia ni suka mengongkong. Pernah dulu masa saya tak tahu dia suka kat saya, dia whatsapp saya. Masa tu, saya online whatsapp lama tapi tak balas whatsapp dia dengan cepat. Dia Tanya saya, selain dari dia, dengan siapa lagi saya sedang whatsapp. Hello! You are not my husband or even my special boy friend. Apa hak dia nak Tanya saya macam tu? Suka hati sayalah nak whatsapp dengan siapapun! Kalau orang yang saya admire yang Tanya OK la kan? Ni tak ada apa-apa Tanya, memang saya Tanya balik, kenapa Tanya macam tu? Saja nak tahu jawapan dia. Dia cakap, saja Tanya. Dia ni selalu je cari jalan nak dekat dengan saya. Hantar Whatsapp la apalah. Then, malam tadi, dia whatsapp saya. Biasalah dengan ayat pembukaan dia tu. 'Assalammualaikum awak' 'Awak apa khabar?' 'Lama tak borak' 'Saya ada soalan nak tanya' OK, En. Abang, jangan nak trick saya. Saya dah masak sangat dengan perangai lelaki ni. Saya dah tua OK. Dah ada pengalaman. Tak ada masa dah untuk semua ni. Kalau 10 tahun lalu mungkinlah saya akan masuk jerat awak tu. Saya tak buka whatsapp tu, sekadar baca pada lock skrin saya. Dah pulak ada orang whatsapp saya Tanya sedap tak saya makan fish ball dan sosej steam tu? Hish dia ni pun, whatsapp tak kena masa la. Hahahaha... Orang baru nak berlakon tidur tak balas whatsapp mamat tu. Dia pulak whatsapp. Baru lepas baca blog oranglah tu. OK. Whatsapp mamat tu, saya abaikan then saya balas whatsapp personal orang-orang lain. Bukan saja nak sakitkan hati dia. Tapi saya tahu, kalau saya balas whatsapp mamat tu akan buat mood saya swing dan mamat tu akan cuba panjangkan perbualan. Saya malas nak layan dia. Nanti kalau dilayan, hari-hari pulak dia akan whatsapp. Bila tak balas, macam-macam skrip drama dia whatsapp kat saya. Siap dengan desakan lagi. So, pagi ni, saya just Tanya dia 'apa dia?' Seperti yang saya jangka, soalan yang dia ajukan memang membuatkan saya panas. Katanya, kawan dia Tanya. 'Apa beza MAB dan PERTIS?' Agaknya kau marah tak? Of cause saya marah. Sebab saya tahu, itu sekadar soalan untuk berbual. 'Hadoi, jauh beza. Takkan tu pun tak tahu?' Saya tak ada masa nak layan soalan remeh yang saja dibuat-buat tak tahu ni. 'PERTIS tu Persatuan Orang Buta Islam' Dia sendiri jawab. Tahu pun. Nama pun dah boleh tahu. 'Saya nak jawapan awak,' 'Boleh ke tak?' 'Saya ni tak tahu sangat,' Dah mula dah ayat dia berbaur desakan tu Malas layan! Biar jelah kat situ. Kalau kawan dia yang nak tahu, biar kawan dia cari sendiri jawapan. Bagilah contact saya suruh kawan dia Tanya saya. Maaflah, serious, saya tak suka lelaki yang Tanya soalan bodoh. Saya suka lelaki yang ada karisma. Yang ada kepimpinan. Dia orang yang nak pimpin saya. Bukan saya yang nak pimpin dia orang. So, dia orang yang kena lebih strong dari saya. Sedangkan staff sayapun saya marah bila tak belajar untuk jadi bijak, ni pulak kalau nak jadi suami. Janganlah semua benda saya yang nak kena fikir. Saya bukan menghina atau memandang rendah kepada sesiapa. Tapi itu adalah naluri saya, keinginan saya. Seandainya Allah jodohkan dengan lelaki sebaliknya, itu baru dinamakan jodoh sebab saya dah berusaha. Tengok, bila saya tak balas whatsapp dia, dia call pulak guna nombor lain. Dia call nombor public saya. Memang saya tak safe sebab ni handset kawan yang saya pinjam. Tapi naluri saya mengatakan dia. So, saya cuba dial nombor tu kat private phone saya. Naik nama dia. OK, diam jelah. Rasa bersalah dengan dia? Tak. Kalau saya layan, lagi saya rasa bersalah. Bersalah kepada isteri dan anak dia. Lelaki macam ni memang tak boleh dilayan. Update: Agaknya dia tengok je kot saya online ke tidak. Tentulah saya online. Dah namanya waktu kerja, ramai yang deal dengan saya menerusi Whatsapp. So tiba-tiba saya terima Whatsapp dari dia: 'OK, tak apalah, Tinta Emas, terima kasih,' Kalau ikutkan marah saya, nak je saya jawab, sama-sama. Tapi baik saya diam dan tak payah layan. Nanti berlarutan lagi skrip dia tu. Kan lebih baik dia Whatsapp isteri dia kat rumah Tanya anak OK tak? Buat apa? Masak apa hari ni? Tak keluar ke hari ni? Masalah orang kita ni, masa bercinta bukan main lagi. Kalau boleh 24 jam nak whatsapp dan berbual di telefon. Tapi bila dah jadi suami or isteri yang sah, buat bodoh je. Padahal, benda tu kena kekalkan dan tingkatkan supaya cinta semakin membara bukan semakin malap dan padam. Tak fahamlah dengan orang lelaki ni. Perempuan pun sama, kalau suami tu berubah laku, bawa bincang dan kenalpasti penyebabnya. Kalau dia ada perempuan lain, jangan cepat melatah kata perempuan lain tu perampas, tapi kaji, apa yang korang tak buat dan apa yang lebihnya perempuan tu sampai suami korang tergila-gilakan dia. Kalau semuanya dah korang buat, dah tip top, korang lepaskan je lelaki tak guna tu. Biarlah dia nak pergi kat perempuan lain tu. Dah lelaki tak guna, sesuai dengan perempuan perampas. Iiii... Mamat ni memang buat saya marah.

No comments: