SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, May 15, 2018

Tetamu Yang Tak Diundang

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca semua. Saya makan ubat selsema yang nurse kata tak mengantuk pagi tadi. Tapi mengantuknya nauzubillah. Tak boleh buat kerja dibuatnya. Mujur office bagi lunch awal sebab saya terlibat dalam event petang ni. Habis event, sayapun dah OK. ******************* Tadi masa saya keluar lunch, operator office call saya. Dia kata tiga serangkai nak jumpa saya. Saya dah agak, ni mesti pasal siar kaki yang dalam pembinaan sekitar sini. Takkan saya nak patah balik semata-mata sebab dia orang? Kalau dia orang tu betul-betul ikhlas nak menyumbang kepada komuniti OK la. Ni saja nak buat huru-hara. Saya peliklah dengan dia orang ni. Nak bising kat saya pasal siar kaki tu kenapa? Apa saya boleh buat? Saya ni dah penat bergaduh dah dengan DBKL dan kontraktor. Dia orang ingat saya duduk goyang kaki ke kat office ni? Takkan saya nak buat life meeting dan fight dengan DBKL dan kontraktor tentang tu? Ingat saya ni ahli silat mata ke? Ting! Terus jadi. Cakap pandailah. Buat belum tentu. Sebenarnya, office saya ni pun salah jugak. Yang korang layan dia orang ni kenapa? Bermaharajalela la dia orang. Takut sangat dengan tin kosong ni buat apa? Oh lupa pulak, yang kat atas tu pun tin kosong, memanglah. Malaysia dah kerajaan baru, office ni je tak baru-baru lagi. Kena ada orang yang duduk kat sini yang bersihkan semua bodek dan kekotoran di ofis ni. Baru ofis ni boleh berjalan dengan lancer dan lurus. Kata receptionist, dia orang jumpa GM saya dan cerita pasal jalanlah, pasal apa entah lagi. Dia orang kata asyik meeting dengan DBKL je. DBKL pun tak boleh harap. Tahu pun. Habis yang datang jumpa saya kenapa? Memanglah banyak meeting dengan DBKL, dah nak bincang macam-macam. Dia orang ingat senang-senang je ke nak make sure sesuatu tempat tu accessible? Cakap pasal tactile. Dia orang pernah tak baca Malaysian Standard? Dalam tu tak ada satu klausa pun yang mengatakan, wajib pasang tactile kat dalam mahupun luar bangunan. Tactile harus disediakan, jika tiada sesuatu yang boleh dijadikan pandu arah kepada blind. So, sekarang ni, DBKL tak nak pasang tactile. Kami kena meeting banyak kalilah untuk cari solution, macam mana blind nak gunakan siar kaki tu tanpa tactile. Bersyukurlah sikit, at least, DBKL nak layan kita. Sekurang-kurangnya, dia orang siapkan moke up untuk bagi saya lihat dan komen OK ke tidak. Bila saya komen, dia orang setuju nak betulkan moke up tu dan minta saya datang audit lagi setelah selesai ditambahbaik. Lepas tu Pengarah Eksekutif dia arahkan buat lagi satu moke up seperti yang saya minta untuk kawasan yang tak sesuai dibuat sama seperti moke up pertama tu. Dengan kuasa yang ada pada mereka, boleh je mereka buat tak layan dan tak dengar apa kita cakap. Ni dia still nak layan. Pandai-pandailah bawa bersyukur. Kita ni kena berfikir dengan waras dan bijak. Jangan kerana kita, orang tak nak layan kita dah.

No comments: