SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, May 27, 2018

Barang-barang Yang Baru Dimiliki

Assalammualaikum readers, Salam sejahtera semua. OK, saya menulis sambil ditemani Chiko si kucing gemuk yang tengah sedap landing kat sebelah ni. Kau duduk situ diam-diam, along nak menulis. Lately ni, saya banyak habiskan duit untuk beli makanan harian dari Food Panda. Purata saya habis setiap hari RM30.00. Mulanya saya rasa happy makan apa yang saya suka. Lama-kelamaan, saya rasa bosan. Tak tahu nak makan apa. Dahlah Food Panda ni selalu permintaan tinggilah, cancel order la. Bengang saya dibuatnya terutamanya bila saya berpuasa. Selaras misi menjaga badan, saya rasa, saya perlu masak sendiri. Yelah, kedai masak kita tak tahu kandungannya kan? Chewah. So, ada orang tu suggest saya beli food steamer. Siap tak nak belikan saya perfume sebab nak suruh saya beli steamer. So last week, saya beli Tefal Food Steamer dari Lazada yang hanya berharga RM147.00 tambah RM3.00 untuk penghantaran. Saya ni memang tak sabar orangnya, Lama betul tunggu dan akhirnya steamer pun sampai. Suatu pagi, Fara kawan saya yang kematian suami whatsapp saya. Fara: Kak Tinta, Fara nak let go beberapa barang Fara. Semua ni Fara belum guna tapi Fara dah buka. (Dia hantar beberapa keping gambar termasuk smart TV, vacuum, Garment Steamer, air cooler dan oven) Saya baca satu demi satu whatsapp yang dihantarnya. Waaa... Philips Garment Steamer? Maka wajah sayapun berseri-seri bak bulan mengambang di langit malam. Pucuk dicita, ulam mendatang. Dah lama saya berhajatkan garment steamer ni. Almaklumlah, every week saya terpaksa berdiri dua tiga jam untuk iron semua baju dan tudung yang nak dipakai setiap minggu. Saya berangan nak dapatkan sama ada Philips Garment Steamer atau Tefal Garment Steamer. Masa benda alah ni baru-baru keluar dulu, kalau tak silap, seribu lebih harga dia kat pasaran. Dia nak let go RM200.00 so, OK la. Sebab saya search kat Lazada, harganya RM300 lebih dan rm400 lebih. Saya tanya dia, ada air fryer tak? Dia kata tak ada, oven adalah. Oven jenama Khind 3 in one. Pun dia belum guna. Saya: Fara nak let go berapa? Fara: Entahlah kak. Akak nak berapa? (Eh budak ni. Karang cakap nak RM100 baru tahu.) Saya: Tak tahu, Fara. Fara: Saya tolak RM190.00 boleh tak? Kurang RM29.00. Saya beli RM219.00. Saya tengok kat Lazada memang harga dia dalam around RM200 lebih. OK, confirm. Bukan apa. Saya berkenan sebab untuk panggang ayam or ikan. Takkan nak makan steam je setiap hari. Bosan nanti. Pagi tu, Fara hantar kat saya. Malam tadi, oven dan steamer saya bawa balik. Cuma garment steamer je belum bawa balik sebab pemegang baju tak ada. Nanti dia check kat rumah takut tercicir. So hari ni, sementara menunggu ketibaan barang-barang yang saya order dari Tesco, saya kemas peti dan barang-barang dapur yang ingin digunakan. Rasa macam jadi wanita betul-betul hari ni. Sebenarnya saya rindu nak masak. Saya memang suka masak. Kalau diberi pilihan masak atau kemas rumah, saya pilih memasak. Harap rezeki saya dilebihkan untuk cepat-cepat buat dapur. Kalau ada dapur gas, lagi boleh buat macam-macam. Hari ni saya gunakan steamer untuk panaskan sayur dan oven untuk panaskan paru dan keli sambal yang saya beli. Rasa tak puas hati, lepas buka puasa, saya kukus fish ball dan sosej. Bukan nak makan sangat. Excited nak guna steamer je. Nak try panggang ayam taklah. Beria benar tu.

No comments: