SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, February 2, 2017

Sejarah M&M

Assalammualaikum readers, Dah habis dua kerja. So, nak relax jap. Nak tulis blog pulak. Sekarang ni, saya duk menggila minat dengan M&M ni. Pada hal dari kecil dah kenal coklat ni. Sekarang baru jatuh cinta kat coklat ni. Jatuh cinta kat coklat lagi bagus. Boleh buat saya happy. Tengah duk menulis ni pun makan M&M. Yang pastinya, saya tak minat coklat M&M yang isi kacang seketul tu walaupun dari Perancis. Tapi makan jelah. Dah beli mahalkan. Ada yang tak tahu M&M? Alah, coklat bulat-bulat kecik berwarna-warni tu. Bila saya sukakan sesuatu, saya mesti nak tahu asal-usul dia. Jap tadi, saya search la sejarah coklat kegemaran saya ni. Pada zaman perang kedua dulu, seorang pengusaha coklat dari Minessota, Amerika Syarikat bernama Forrest E. Mars, melihat tentera memakan coklat kecil yang dibungkus dalam gula keras. Maka, dari situ idea timbul untuk menghasilkan M&M yang ada sekarang ni. Nama M&M ni adalah gabungan nama keluarga Forrest dan rakan kongsinya, Bruce Murrie. Mengikut blog yang saya baca, M&M ni pula makanan wajib bagi tentera yang dibawa ke mana saja. Dalam suatu blog yang lain pula menulis, Pengasas M&M adalah Frank Mars kemudian diambil oleh Forrest Mars walaupun dia bukan pewaris sebenar M&M. Katanya dia mengambil M&M daripada ibu saudara tirinya. Mengikut tulisan tersebut, pada awalnya, M&M bekerjasama dengan Hershey. Kemudian, di bawah pentadbiran Forrest, ia telah melancarkan peperangan perniagaan coklat terhadap Hershey. Bruce Murrie pula merupakan anak kepada presiden Hershey yang sama-sama membangunkan M&M. Hershey jatuh seketika kerana kematian pengasasnya kemudian membangun semula. Nantilah cerita hari lain fasal Hershey. Jadi, inilah M&M yang wujud sehingga sekarang.

No comments: