SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, February 7, 2017

Pramugari Wanna Be

Sambung cerita pagi tadi. Kapal terbang dan pramugari sangat memberi kesan kepada hidup kanak-kanak saya. Ianya membuatkan saya selalu berangan. Bukan berangan saja-saja. Siap ajak Angah main pramugari dan penumpang lagi. Rumah mami atau lebih tepat rumah moyang saya besar. So, ianya memudahkan kerja kami untuk main pramugari-pramugari ni. Kebetulan masa tu, abah baru beli mini-compo. Wah, memang bestlah saya jadi pramugari siap buat pengumuman guna mikrofon. Dahlah setting dia masa tu sebiji macam bunyi mic dalam kapal terbang. Lepas tu, saya ambil kerusi meja makan panjang tetamu mami dari ruang tamu, tambah dengan kerusi meja makan keluarga, susun untuk jadikan macam kerusi dalam kapal terbang. Arwah moyang perempuan saya sibuk dengan kerja dapur sambil dibantu orang gaji kat dapur. Rumahkan besar, so tak adalah dia orang perasan apa yang saya dan Angah buat. Mami? Mami sudah tentulah bekerja. Kami jugak ambil dulang cantik mami dalam almari pinggan-mangkuk siap beralas tu. Gelas dan cawan mami turut kami keluarkan untuk dibuat main pramugari. Waaa... Memang bestlah main masa tu. Siap pakai kasut tumit tinggi mami dan kasut tumit tinggi saya sendiri yang mami belikan. Cuma masa tu, baju kebaya belum ada, jadi tak adalah uniform pramugari. Bila orang gaji Nampak, dia report dekat Check, arwah moyang saya. Dah kami kena simpan semua balik semula. Dahsyat betul bila saya mula berangan. Tu belum lagi berangan nak jadi puteri, penyanyi, doctor dan lain-lain. Kalau dah nak something tu, dan dan tu jugak saya nak. Kalau tak, saya nangis.

No comments: