SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, February 3, 2017

Tahniah Dan Takziah

Dalam hidup ni, kita sering dikhabarkan dengan berita suka dan duka. Bahagia dan derita. Sama ada berkaitan diri kita atau orang-orang di sekeliling kita. Dalam minggu ni, banyak berita gembira yang saya terima, Alhamdulillah. Dan satu berita duka, masya-Allah. Pertama sekali, saya nak ucapkan tahniah kepada Kak Jamiah yang telah melangsungkan perkahwinannya pada hari Sabtu lalu. Alhamdulillah, akhirnya cinta yang pernah tersemi dahulu bertaut kembali dan Allah izinkannya untuk bersatu insya-Allah sampai ke Jannah. Saya rasa happy sangat dengan pernikahan ni. Allah tuliskan jodohnya. Semoga Kak Jamiah menjadi isteri solehah dan ibu yang misali. Selamat pengantin baru kak, semoga mahligai yang dibina membawa ke Jannah. Amin... Seterusnya ucapan tahniah ini ingin saya sampaikan kepada X-housemate saya, Siti Haida yang telahpun hamil dua bulan. Hahaha nak jadi auntie entah kali ke berapa dah saya ni. Sesungguhnya saya teruja mendengar berita ni. Maklumlah, orang yang lama hidup sebumbung dengan kita kan. Macam manalah agaknya kawan saya tu jadi mak. Kecil molek je orangnya. Semoga anak yang bakal lahir membawa seri dalam hidup berumahtangga kawan saya tu. Tahniah juga buat Nasir dan Hana yang baru menerima cahaya mata sulung untuk Nasir dan kedua bagi Hana. Semoga anak-anak ini menjadi anak yang soleh dan solehah, penyejuk hati dan pendamai jiwa. Juga menjadi penyelamat kepada ibu bapanya dunia dan akhirat. Insya-Allah. Dan pagi ni, saya terima berita sedih lewat telefon dari Kak Sariha. Allah lebih menyayangi suami Kak Sariza. Innanillahi wainna ilaihi rajiun. Ya Allah, siramilah rahmat kasih sayangMu buat Ahmad Kamil Bin Daniel. Semoga rohnya damai dan tenang bersemadi di sana. Amin. Kak Sha, saya doakan agar Kak Sha tabah menjalani hari-hari mendatang bersama anak-anak meskipun tanpa suami tercinta di sisi. Ya Allah, bantulah mereka. Mudahkan segala urusan mereka. Amin... Bila mendengarkan berita-berita bahagia, saya merenung diri saya sendiri. Orang lain dah masuk fasa baru dalam kehidupan. Tapi saya? Saya masih di fasa lama. Tak ada apapun yang berubah. Lantas saya tersedar, Allah itu sebaik-baik perancang. Pasti Dia sedang merancang sesuatu untuk saya. Bersabar, usaha dan doa je la. Pasti ada hikmah kenapa Dia buat saya macam ni. Pasti sayangNya pada saya melimpah-ruah, sebab tu Dia uji.

No comments: