SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, February 2, 2017

Masih Ada Yang Memahami

Suatu hari, saya mengamuk kat office ni. Habis sorang staff ni kena bamboo dengan saya. Saya tak ada simpan-simpan, saya meletup hari tu sebab ianya mengganggu kerja saya. Dan dia bagi saya alas an yang tak munasabah. Lepas tu macam ada auta sikit. Saya peduli apa, staff orang ke tak staff orang ke, siapa suruh boss dia tak tahu manage anak buah dia? Lepas tu si boss pulak bila dah bercuti off handphone. Banyak kali saya call tapi tak dapat. Dia ingat, dia besar sangat? Cuti off handphone, dia ingat semua orang nak tunggu dia? Habis kalau tak ada dia, kerja orang lain semua kena tangguhlah? Banyak cantik? Dahlah awak tu staff nak bergerak seincipun semua kena bagi tahu. Keputusan yang simple-simple pun nak kena awak yang approve. Sorrylah, saya tak ada banyak masa nak ikut prosedur mengarut awak tu. Staff dia ni pulak, ingat saya ni senang boleh ditipu macam boss dia? Boss dia tu memanglah, tak tahu fikir, bolehlah nak cakap macam-macam. Dengan saya jangan main-main. Oleh kerana boss dia tu tak dapat-dapat saya call, so saya dengan boss saya buat keputusan sendiri. Kebetulan boss sayapun bercuti. Saya just minta pendapat boss saya menerusi telefon. Bila boss saya kata OK, saya jalankan je walaupun keputusan tu tidak berkaitan dengan department saya tapi apa yang berlaku melibatkan department saya. Bila saya dapat tangkap staff ni auta, apa lagi, saya basuh direct depan-depan. Lantaklah kalau dia nak benci sayapun lepas ni. Memang dia tak terjawab apa yang saya cakap. Macam yang saya cakap, saya marah apa yang saya nak marah je. Lepas tu, saya OK je. Tak ada simpan-simpan, tak ada dendam-dendam. Dan staff tu pun OK je dengan saya lepas tu. Tapi... Lepas hari tu, boss dia cakap: Boss dia: Nanti saya nak panggil Tinta fasal kes awak ni. Staff: Eh, kenapa pulak puan? Saya OK je dengan dia. Boss dia: Yelah, dia bising-bising kat awak hari tu kan? Staff: Eh tak payahlah, puan. Tinta, tahu jelah. Siapa yang kerja dengan dia, tahu sangat perangai dia tu. Bising, bising, bising, kejap je. Lepas tu OK je. Tak ada masalahpun. Kita orang macam biasa je sekarang ni. Tak ada simpan-simpan. Ada jugak yang faham perangai saya macam mana. Tak sangka betul saya. Boss dia tu, bukan nak selesaikan masalah. Lagi nak create masalah adalah. Orang dah settle yang awak nak bising-bising tu kenapa? Lagipun memang staff awak yang salah. Nak bela tak tentu fasal tu kenapa? Tu yang staff jadi naik lemak tu. Sensitif tak bertempat. Patutnya nasihatlah staff tu, lain kali jangan buat macam tu, kalau jadi macam tu lagi, bagi tahu dia, apa yang dia patut buat untuk settle masalah. Nak fikir tu pun susah. Kalau bekerja ada dendam ni susah. Bila orang cakap benda betulpun awak nak jadikan hal.

No comments: