SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, February 22, 2017

Pegawai Khas Tengku Mahkota Kelantan

Assalammualaikum readers, Harapnya semua OK. Jumaat lepas, saya balik lewat. Sebelum balik, saya singgah makan di Gerai Ina. Malam tu, saya dapat meja kosong. So, tak payahlah share dengan customer lain. Tak lama lepas tu, sorang customer datang. Dia nak bungkus. Ina persilakan dia duduk kat satu meja. Mungkin malas nak berjalan, dia duduk je dekat meja saya. Alah, baru nak ada privasi. Dah kena share meja. Kami mula berkenalan dan berbual. Setelah tahu saya asal dari Kelantan, dia kata, dia tahu cakap Kelantan. Saya excited. Yelah, orang tahu loghat kita. Rupa-rupanya dia bekas pegawai khas DYM Tengku Muhammad Faris Petra yang ketika ini ditabalkan menjadi YDP Agong Malaysia ke-15. Masa tu, YM Tengku Faris masih lagi Tengku Mahkota Kelantan. Kata beliau, Baginda Tengku Faris sememangnya raja berjiwa rakyat. Baginda tidak suka akan hiburan tetapi gemar akan aktiviti lasak seperti berkuda. Baginda juga selalu tidur lewat, berbual dengan isi istana dan kadang-kadang bersukan di tengah malam. Mujurlah Istana Teliput tinggi pagarnya dan tidak dapat dilihat dari luar. Baginda juga sangat menitikberatkan tentang agama, selalu turun padang dan menjadi kesayangan rakyat Kelantan. Katanya lagi, seawall usia lapan tahun, baginda telah dihantar ke London untuk pendidikan beliau. Gosip yang mengatakan bahawa YM Tengku pernah berkahwin dengan orang keluaran adalah tidak benar. Berita berkenaan beliau pernah berkahwin dengan Raja Zubaidah dari Thailand adalah saheh. Namun, perkahwinan baginda tidak kekal lama. Ampun tuanku, patik rakyat Kelantan yang tak pernah bertemu sultan sendiri tetap menyanjung tuanku dari jauh. Semoga Allah sentiasa menjaga tuanku dalam rahmat kasih sayangNya. Allahu Akbar.

No comments: