SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, May 31, 2016

Panggilan Yang Ditunggu

Masa kita mula-mula kenal dulu, ada beberapa kali awak call saya. Kali pertama berbual dengan awak, saya rasa berdebar sebab tak pernah sembang dengan awak. Lepas tu saya let go macam tu je. Alah, kawan FB, biasalah, mula-mula memang excited nak kenal, chatting dan call. Lepas tu lesap. Lepas malam tu, kita sering chatting, like-like dan komen kat status masing-masing. Makin lama makin mesra. Dan awakpun call saya lagi. Tapi saya tak call awak, segan. Lama-kelamaan, saya jadi tertunggu-tunggu panggilan dari awak. Yelah, awak bukan call saya setiap hari. Kadang-kadang saya rasa gelisah, tertanya-tanya, apa khabar awak? Sedang buat apa awak dan di mana awak? Saya mesti baca status awak setiap hari, macam awak juga, selalu baca dan like status saya. Saya tahu dan ingat sampai sekarang siapa yang sering like dan komen status awak. Kebanyakan mereka dah tak like dan komen awak dah sekarang. Masa tu likers awak tak ramai, komen status awakpun tak banyak. Sama macam saya. Almaklumlah, orang baru ada FB. Awak ingat tak awak pernah call saya masa awak out station kat Mata Ayer? Masa tu awak menginap rumah mak boss awak. Bila terima call awak, saya rasa happy. Kadang-kadang nak call, tapi takut dan malu. Jadi, saya cuma mengharapkan awak call jelah. Lagipun saya fikir, orang lelaki bukan boleh tunjuk kita tunggu dia, nanti naik lemak macam X BF saya. Ada masa-masanya, saya cuba matikan rasa indah yang mula terbit dalam hati. Takut bertepuk sebelah tangan dan takut sejarah lama berulang. Lagipun saya kena sedar siapa diri saya. Kalau orang tak mulakan, tak payahlah nak berangan. Siapalah saya pada pandangan awak. Ada sekali tu, awak kata nak call saya bila sampai Cameron Highland. Awak pergi out station masa tu. Malam tu saya tunggu awak call sebenarnya. Tapi awak tak call. Saya tunggu sampai saya tertidur. Hampa rasa masa tu. Tak apalah, saya bukan siapa-siapapun nak mengharap. Saya berkira-kira nak lupakan awak sebab takut kecewa. Adakalanya saya marah diri sendiri. Kenapalah hati ni degil sangat tak nak ikut kata akal? Malam esoknya, awak call. Hati yang terasa jauh riang kembali. Kita berbual-bual. Saya tanya awak: "Kata nak call bila sampai Cameron Highland?" "Sorry awak, saya tertidur awal semalam," Dan kita terus bersembang. Saling bercerita tentang diri masing-masing, saling mendengar dan mengenali hati budi. Dan sampai sekaranglah saya menjadi penunggu setia panggilan awak. Tapi sekarang sayapun call awak juga.

No comments: