SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Saturday, May 28, 2016

Speak Like A Lady Skirt

Petang semalam, saya berbual-bual dengan En. Fairuz, boss baru saya. Sebenarnya saya amat kagum dengannya. Dia sangat bijak. Banyak benda yang dia tahu. Dan dia dapat membaca sesuatu isu, situasi dan rancangan orang dengan cepat. Kalau dalam meeting, dia cepat je kesan sesuatu impak yang akan berlaku sekiranya sesuatu keputusan diambil. Ramai orang takut nak berbahas dengannya sebab kalau dia utarakan sesuatu soalan kepada orang, selalunya orang akan terdiam kerana pemikiran seseorang tu tak sampai tahap dia berfikir. Macam mana dia boleh jadi bijak macam tu? 

Pagi semalam dia tanya saya soalan tentang isu dalam pekerjaan saya. Oh my god! Kenapalah saya tak terfikir sampai tahap tu? Ianya sangat menunjukkan kelemahan saya dan saya ni tak bijak, tak berfikir dengan cepat, cekap dan pantas. 

Lalu petangnya saya tanya dia, macam mana nak jadi bijak? Dia jawab, kena banyak membaca. Saya tanya lagi, apa yang nak dibaca? Jawabnya, apa saja. Kalau you hadkan pembacaan you pada sesuatu subjek, you akan terhad dan takkan jadi bijak. Saya menyatakan kekesalan saya mengapa tidak melihat isu pagi tadi seperti dia melihat sedangkan ia melibatkan nama pejabat. Dia ketawa, katanya, Is OK, sebab saya muda. Saya masih belum banyak pengalaman. Sekarang ni saya dalam proses pembelajaran dan mengutip pengalaman. Dia percaya, kalau saya mahu belajar, suatu hari nanti saya juga akan jadi bijak. You tak boleh compare I dengan you. I dulupun macam you juga. I belajar dari pengalaman semua tu. 40 tahun pengalaman dalam bidang ni, I dah banyak lalui macam-macam masalah, isu, kesilapan, belajar dari apa yang berlaku pada I dan belajar dari apa yang berlaku di sekeliling I. I pun banyak belajr dari SBM. One more thing, you must be able to speak and argue. 

Argue? Macam mana saya nak argue kalau dalam sesuatu isu yang saya tak banyak tahu? Nanti cakap macam orang tak ada ilmu. Is OK, you tanya je soalan. Biarlah kalau soalan bodohpun. Then you tahu and dapat input. This is learning process. Try dont keep quiet in the any meeting. You must speak and ask. Ya, saya tak pernah tengok dia diam dalam meeting tak kiralah internal meeting atau meeting dengan orang luar, DBKL ke apa ke? Ada je yang dia nak cakap. Pegawai DBKL pun boleh terdiam dengan soalan dia. Bak kata Kak Sariha, semua benda dia tahu. Dia ni internet bergerak ke? Tapi bukan internet kepoci hal orang tu. Maksudnya buka saja topik apapun dia tahu, dalam dan luar negara. 

En. Fairuz, saya paling takut kalau nak cakap dalam meeting Bahasa Inggeris. Jangan macam tu. You just talk. Pedulilah Inggeris you betul ke salah. Belajar dari kesalahan. Kalau orang betulkan, kita terima. Dulu my english also very poor you know. Pegang mic pun I menggigil-gigil dulu. Pegang je mic, terus blank. Tapi kalau selalu cuba kita akan improve. You kena banyak pergi seminar, forum. Ooo mesti lepas ni dia akan hantar saya banyak pergi seminar ni. Cuma kadang-kadang, you sendiri tak rasa yang you improve. Tapi orang lain akan nampak. 

Mungkin juga, sebab, bila pergi training di Hanoi tahun ni, saya dah berani cakap dan banyak cakap walaupun in english. Saya tak banyak vocabulary. Akui saya pada dia. You just talk. Tak perlu fikir bombastik punya perkataan. You akan dapat sikit demi sikit dengan sendiri. You must speak like a lady skirt. Saya ketawa. Kenapa cakap macam skirt perempuan pulak? Apa hubungkaitnya? Yelah, "Short enough to be interesting, long enough to cover the subject,". You tak perlu cakap terlalu panjang sampai orang bosan dan jangan terlalu pendek, orang tak faham. Cakap pendek dan simple supaya orang tertarik nak dengar. Logik juga peribahasa dia tu. Katanya, dia dapat peribahasa tu masa kursus kepimpinan SBM masa dia muda-muda dulu. Kelakarlah pulak. 

Dan akhirnya perbualan ini melarat kepada BBC. Saya dah mula mendengar BBC sejak dia sarankan beberapa bulan lalu. Cuma kebelakangan ni semakin kerap saya dengar. Saya bagi tahu dia, bukan semua saya faham. Sikit je yang saya faham. En. Fairuz kata, mungkin pada awalnya you akan faham 10 percent saja. Never mind, lama-lama you akan faham semuanya. It simple, macam you belajar JAWS. Dulu you faham tak? Tak. Masa mula-mula dulu, saya akan buka sound dengan kuat. Lepas tu saya suruh semua orang diam sebab nak dengar JAWS cakap. Siapa bercakap, saya akan marah dia. Sebab saya tension bila tak dapat tangkap apa JAWS cakap. Masa tu saya masih sekolah dan Adam la orang pertama yang bertanggungjawab mengajar saya komputer. Ha, sekarang you faham sangat apa JAWS cakapkan? Macam tulah you akan faham BBC program tu kalau you rajin dengar. OK, maka tamatlah kelas motivasi petang semalam selepas waktu kerja. 

Saya nak jadi bijak. So, saya perlu banyak baca, improve my english language. 

No comments: