SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, May 12, 2016

Sedikit Design Rumah Baru Saya


Hai readers, Mesti ramai yang tak faham dengan gambar kat atas tu. Nilah sedikit gambar design rumah baru saya. Designer kata, dia bagi tengok sisi luar je dulu, nak bagi surprise katanya. Hahaha rumah murah je pun, nak designer bagai? Sebenarnya ramai kawan yang syorkan kontraktor mereka kepada saya. Ada China, ada Melayu. Tak tahulah kenapa tak terbuka hati nak ambil dia orang tu. Ada yang saya call, kurang faham apa yang saya cakap. Alamak, risaunya saya. Nanti dia tak faham apa yang saya nak. Lain saya cakap, lain dia buat. Saya ni bukan banyak duit nak betulkan balik. Lagipun saya ada citarasa sendiri. Tak naklah serah bulat-bulat kat kontraktor lepas tu tahu siap je. Saya dah siap pergi survey harga barang dah. Punyalah excited. Lagipun rumah saya ni kecil dan gelap. So peranan warna tu amat penting untuk nampakkannya cerah dan besar. Sorang kawan syorkan pada saya designer ni. Menggeletar jugalah saya bila tahu akan profil dia. Dia pernah design rumah cucu Dato' Seri Samy Vellu yang harganya ratusan ribu ringgit, pernah design kediaman sultan Pahang di KL dan buat projek flora di Putrajaya. Nak mati??? Hahaha rupanya designer tu saya kenal cuma tak rapat dan saya tak tahupun dia designer sebenarnya. Saya cakap dengan kawan saya, saya tak nak. Takut tak mampu. Kawan kata, dia dah bagi tahu designer tu. Kawan kata juga, kalau mahal, buat sikit-sikit dulu apa yang mampu. Rumah sendiri, bagi cantik. OK la. Masa nak bawa dia pergi tengok rumah berdebarlah juga. Yelah, dia ni slalu design rumah orang kaya. Tiba-tiba nak datang tengok rumah murah kita. Orangnya ramah, gila-gila dan sporting. Malam tu adalah perbincangan yang dilakukan. Dia kata dia dah siap bayangkan rumah saya akan jadi macam mana. Siap dia reject corak lantai yang saya pilih sebab katanya semak dan akan Nampak kecil. Dia kata, kena fikir menyeluruh siap dengan perabot bagai. Rumah ni kena main warna dan susun atur. Siap dah cakap mana nak letak peti dan mesin basuh. Hehehehe Saya cakap dengan dia, saya nak renovate je dulu belum nak beli perabot. Kata dia, tak apalah. Nanti kalau dah ada duit nak beli perabot, panggil dia. Biar dia pilihkan perabot bersesuaian. Kalau quotation mahalpun, boleh pilih apa yang nak buat dulu. Soalan pertama dia: "Akak nak rumah konsep apa?" "Konsep tu saya tak berapa titik beratkan. Yang penting saya nak rumah ni Nampak luas dan cerah," "Mungkin kita boleh guna English Style. Tapi kita tengok dulu," Dan sekarang ni saya tak sabar tunggu email design rumah ni sepenuhnya dalam bentuk 3d.

No comments: