SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, May 10, 2016

Ceritalah Apa saja

Awak, 
Sebelum saya tidur, saya nak bercakap dengan awak. Terima kasih, Allah kerana memberikan peluang malam ni untuk ke sekian kalinya. Apapun topiknya itu terserah. 

Dan malam ni, perbualan yang cukup informatif, tentang compose (tak tahulah betul tak ejaan ni). Saya tengok awak sangat minat dengan kerja awak. Saya suka awak macam tu. Berbalik pada compose, ianya merupakan suatu proses pereputan. Tapi yang sedang dilakukannya,  compose dari daun jati 100 pratus. 

Proses compose ini dilakukan dengan menghancurkan daun-daun tersebut menggunakan mesin. Kemudian, hasil mesin tersebut dibahagikan kepada dua iaitu hasil yang kasar dan halus. Kemudian, ianya dilapiskan dalam bekas dengan paling bawah hasil kasar, di atasnya hasil halus, diikuti ibu compose (compose lama) dan bahan-bahan lain. Ia boleh jadi sampai 10 lapis dengan lapisan yang berulang. Setiap hari atau minggu, saya lupa, bahan ini perlu dibalik-balikkan. Setelah tiga bulan, maka terhasillah compose yang boleh dicampur dengan tanah untuk tanaman. Katanya, compose mesti hitam dan tidak berbau serta hilang rupa asal. Namun ada juga compose yang berbau seperti compose tahi ayam, tahi lembu dan sebagainya. Manusiapun boleh jadi compose tau. Tanah kubur adalah antara yang mempunyai compose yang baik. 

Terima kasih awak sebab share semua ni dengan saya. 

Terima kasih Allah kerana masih mengizinkan saya berbual dengannya. 

No comments: