SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, October 1, 2018

Kemarahan Yang Bertimpa

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Pagi ni saya rasa sangat marah! Lain orang suruh buat, lain yang dibuat! Kalau orang suruh buat something, Bendol! Tak boleh guna fikiran! Orang suruh buat something, apa yang berangan entah, semua tak ingat! Lupa! Dah buat benda baru, menyusahkan orang! Empat benda semuanya buat saya marah! 1. Ada kawan dari Terengganu datang KL. Belikan saya keropok lekor. Kebetulan saya tak ada, so minta hantar kat sorang hamba Allah ni. Takkanlah saya nak cakap jugak letak dalam peti ais kat tempat beku? Takkanlah tak boleh fikir logic benda macam tu? Takkanlah tak boleh guna fomular sossage? Hari tu beria cakap dengan saya, sossage kena letak kat tempat beku tak boleh letak kat tempat sejuk biasa. Nanti berbau dan berlendir., basi. Tiba tang keropok leko letak kat tempat sejuk biasa. Gila ke apa? Dah tua kot, dah berumahtangga dan ada anak, takkanlah benda simple macam tu tak boleh fikir? Bukan tak bersyukur orang tolong, tapi saya teringin sangat nak makan keropok tu. Masa pergi Terengganu dua minggu lepas tak sempat beli sebab duduk dalam hutan, ada kem. Masa bila nak membeli keropoknya? Kalau tolong dengan menjadikan suatu pembaziran saya marahlah! Dahlah banyak! Serius, saya memang sangat marah bila orang buat kesilapan bodoh dan kesilapan yang sepatutnya boleh fikir. Benda senang kot! Takkanlah itu pun tak boleh fikir? 2. Makhluk lagi sorang ni pulak, saya dah pesan, tolong make sure keropok tu letak kat tempat beku. Beria cakap, nanti dia check. Kalau dah benda alah tu kat tempat sejuk biasa, confirm tak checklah kan? Kata kalau benda tu tak letak kat tempat beku nanti nak pindahkan ke tempat beku! Semuanya hampeh! Beli dengan duit ya benda alah tu. Memang murah. Yang buatkan saya marah, membazir dan saya teringin nak makan. Keropok tu dah berlendir dan bau tak sedap. Saya alihkan ke tempat beku. Tak tahulah boleh diselamatkan ke tidak. Dah tiga hari kot! Yang makhluk pertama tadi sedap je cakap, kalau rebus OK kot. Banyaklah kau, sebab tak kena kat kau kan? So bagi jelah cadangan bodoh tu! Satu perkataan maaf pun tak ada keluar dari mulut! Ni bukan kali pertama dia buat silap lepas tu, tak ada kata maaf. Tak beradab! Lebih baik jadi orang garang macam saya. At least, kalau saya tahu saya salah dan buat orang marah, saya pandai minta maaf! Bukan buat bodoh seolah tak ada benda berlaku! Makhluk kedua ni pun memang kena marah dengan saya. Semua benda kalau saya pesan, mesti lupa. Kejap je lupa. Saya faham, lupa tu tak boleh nak control. Kejadian Allah. Tapi apa usaha yang kau buat untuk mengingatkan? Bukan satu benda je lupa, banyak benda even urusan penting! Saya terus cakap, "Kalau dah tahu kita kekurangan ingatan, tulislah kat mana-mana. Ada dua benda tau yang awak lupa minggu lepas dengan saya," Serius, saya bukan orang yang suka marah, tapi orang sekeliling nak sangat saya marah. So, saya marah! Sorry ya, saya bukan orang pandai berlakon. Baik depan kata belakang. Kalau saya marah, saya akan tunjuk depan-depan. Cakap pakej sekali dengan riak wajah! Siapa yang biasa dengan saya tahulah! Lagi-lagi kalau orang buat salah tak tahu minta maaf. Memang lama la marah saya! Kalau minta maaf marah jugak. Tapi tak adalah lama! Seirus saya bengang! 3. Ada orang nak sewa basikal tandem. Orang yang memang dah dikenal pasti suka buat perangai. Saya suruh staff saya buka kunci enam basikal. Dia orang nak sewa tiga je. 3 extra tu sebagai pilihan supaya mereka boleh pilih mana yang elok. Ya Allah, dia pergi tinggal semua kunci kat kaunter. So, apa maknanya kunci basikal tu kalau bagi kunci kat dia orang? Dia orang akan buka semualah jawabnya dan pilih mana yang dia orang nak tanpa kawalan. Dahlah suka mengelak bayar sewa. Nanti guna lima, bayar tiga je! Dalam urusan kerja lagilah saya panas! Lain orang suruh buat, lain dibuat! Tanya dulu kalau tak pasti. Saya kenal pengguna or penyewa ni. Perangai sorang-sorang, saya boleh buat hikayat dah! Suka ambil kesempatan, baik yang blind, baik yang sukarelawan! Sama je! 4. Bank Simpanan Nasional yang tak professional. Hari tu bukan main bagi notis, perkhidmatan online dan cebit card serta credit card dia tak boleh guna sampai 4 September dari 31 Ogos. Updatelah konon! Sampai gaji bulan ni pun tak stabil lagi! Dari minggu lepas saya cuba untuk transfer duit, tak boleh! Dahlah banknya jauh nak menapak! Kalau keluar cash, saya kena menapak pulak ke Maybank! Yang best tu, minggu lepas, saya nak check baki boleh akaun saya tak ada? Gila ke apa? Baca note, suruh pergi manage akaun untuk update list akaun. Gila! Maybank tak pulak macam ni. Minggu lepas saya sibuk dengan program last weekend. Tak ada masa! Tak ada masa nak gerak ke bank bodoh tu! Malam tadi, lepas bangun tidur berehat setelah pulang dari program, saya try. Boleh transfer. Niat hati nak transfer semua benda hari ni untuk pembayaran. Biasalah, BSN lembap ni guna Sistem Gyro. Dahlah kau melambatkan kerja aku! Hari ni pun tak masuk-masuk lagi duit ke Maybank saya. Ish, bengang yang amat! Gila semuanya! Semua buat saya marah!

No comments: