SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, October 7, 2018

Cerita Kawan Yang Kurang Enak

Assalammualaikum dan selamat malam semua. Seharian hari ni saya ketiduran. Letih! Yelah, pergi balik Sabah selang semalam je. Bukan sesuatu yang menyeronokkan kalau dah selalu. ********************* Teringat cerita kawan dua minggu lepas membuatkan saya rasa kurang enak. Katanya, ada seseorang bertanyakan pada dia, "Kenal Tinta Emas?" "Kenal gitu-gitu je," Jawab kawan saya. Katanya dia malas disoal tentang saya selanjutnya. "Dia tu cantikkan? Kalau dapat tackle dia tu bagus jugak," Motif! Kau suami orang kan? Jangan nak mengada-ngada nak mainkan hati dan perasaan orang! Bukan semua perempuan boleh dibuat main. Saya dah tua ya. Tak ada masa nak layan cinta tak tentu arah ni. Penat! Boleh tak jaga mata tu? Pandanglah wife kau yang kat rumah tu. Cuba set dalam minda, tak ada perempuan lain dapat menandingi kecantikan wife kau tu. Ingat, kecantikan perempuan lain tu ujian yang boleh jadi bala kat hidup kau. Ingat macam mana ikhlasnya isteri awak tu menerima dan mencintai awak seadanya. Tak payah sibuk nak mengorat orang lain. Cuba cari jalan nak mengorat isteri sendiri supaya cinta korang tu berkekal hingga ke Jannah. Jadikan rumahtangga tu, sebagai sesuatu yang mengasyikkan. Makin hari makin cinta. Kaum isteri, korang tawan dan peganglah hati suami masing-masing supaya hatinya tak terusik dengan perempuan lain. Saya tahu susah. Tapi usaha dan berdoalah supaya rumahtangga korang kekal abadi. Selagi saya masih waras, insya-Allah, saya akan sedaya-upaya dengan izin Allah untuk tidak merampas kebahagiaan korang walaupun suami korang tu jejaka idaman Malaya. Please la kaum Adam, hargai isteri korang. Hargai kasih sayangnya, penat-lelahnya menjaga korang dan anak-anak korang. Saya pun belum tentu mampu menjadi sebaik wife korang tu.

No comments: