SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, October 12, 2018

Cubic Zirconia Dan Berlian

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Korang sihat? Hope all of you are well. Hari ni nak cerita kat korang pasal batu permata yang merupakan antara barang kesukaan saya. Saya mula ambil tahu sikit-sikit pasal batu permata ni sejak main kutu emas. Alhamdulillah dah dua tahun saya main kutu emas. Insya-Allah, masuk tahun ketiga untuk sesi seterusnya. Batu permata ni bukan boleh dibuat main. Silap hari bulan, orang tipu kita. Beberapa hari ni hangat kat Youtube kes Aishah kononnya ditipu oleh usahawan terkemuka, Datuk Sri Vida. Sewaktu Aishah menjuarai Gegar Voganza musim ke berapa entah, katanya DSV taja hadiah set barang kemas bertatahkan berlian bernilai RM80,000.00. Aishah kononnya nak pergi redesign kalung tu dan diberitahu tukang emas yang batu di kalung tu bukan berlian. Ada juga wartawan Tanya betul ke nak redesign, ada sumber mengatakan Aishah nak gadai kalung tu. Tapi Aishah menafikannya. Saya tertanya-tanya, takkan DSV ni penipu? Dia tak saying ke dengan perniagaan dia yang semakin naik tu? Dia banyak duit kot. Takkan nak menipu? Setahu saya meskipun ada gedik sikit, DSV ni baik orangnya. Saya search kat Youtube untuk mengetahui respon DSV. So saya jumpa satu video press conference DSV berkenaan perkara tu. Daripada kedua-dua video terbabit, saya dapat simpulkan bahawa, kedua-duanya bukan orang yang arif tentang batu permata terutamanya berlian. Walaupun Aishah mengatakan dia meminati barangan kemas ternyata, sebenarnya dia sendiri tidak arif tentang jenis batu permata. Apatah lagi DSV yang memang mengaku dia tidak arif tentang perhiasan tersebut. Nampak cantik, dia beli. Tapi netizen ni lebih sudu dari kuah. Kalau korang pun tak faham pasal batu ni, janganlah sibuk nak mengata orang. Siap mengutuk lagi. Tak pasal-pasal korang dapat dosa free. Padahal, kalau korang kat tempat dia orangpun, belum tentu korang tahu yang ada kat tangan korang tu berlian ke bukan. Dalam penjelasan DSV bersama peguamnya, ternyata barangan berlian yang dihadiahkan itu sebenarnya bukan berlian tapi ia adalah batu permata dari jenis Cubic Zirconia. Zirconia? Lantas saya memegang sebentuk cincin di jari manis kiri saya. Inilah Zirconia. Memang Nampak cantik, berkilau seperti berlian. Sehinggakan kawan-kawan saya tidak mampu membezakan Zirconia ni dengan cincin berlian yang mama saya beri kepada saya. Cubic Zirconia ni sejenis batu yang dibuat di dalam makmal. Dia bukan juga berlian buatan di makmal. Jauh sekali berlian asli dari perut bumi. Tapi penampilannya seakan-akan berlian. Hanya orang yang pakar sahaja mampu mengenalinya. Itu pun ia perlu diuji untuk mengetahui jenisnya. Sememangnya saya terkejut tatkala menonton video DSV tentang penjelasan perkara ini. Bila DSV memaklumkan rantai hadiahnya kepada Aishah mempunyai batu safir dan berlian, hati saya terdetik, mustahil berlian asli kerana harganya terlalu murah RM80,000.00 untuk satu set berlian siap dengan batu safir lagi. Bila dia sebut Zirconia, saya setuju harganya sebegitu. Sebab Zirconia ni juga sejenis permata yang boleh diikat dengan emas seperti cincin kepunyaan saya. Sebenarnya Cubic Zirconia dan berlian buatan ni banyak dipakai even diikat dengan emas sebagai ganti kepada berlian asli yang jauh lebih mahal harganya. Bila Aishah kata rantai yang DSV tu tak bernilai, saya sANGAT TIDAK SETUJU> Butiran putih batu itu Zirconia tetap berharga apatah lagi diikat dengan emas walaupun emas putih. Usahkan rantai, cincin saya ni pun saya saying. Ribu harganya, bukan murah. Puluh ribu ya rantai tu. Cubic Zirconia ni kelihatan serupa dengan berlian buatan makmal dan berlian asli tapi jauh bezanya. Jom kita tengok apa itu Cubic Zirconia: Cubic Zirconia diperbuat daripada zirconium dioksida. Ia tidak mempunyai warna serta relative sempurna. Oleh kerana sifat optic dan fiziknya mirip kepada berlian, ia sering digunakan sebagai ganti berlian dalam pembuatan barang kemas. Mari kita tengok pula berlian sintetis atau buatan: Namanya berlian buatan, ia dibuat di makmal. Sama seperti Zirconia. Kalau yang asli tu datang dari dalam perut bumilah. Berlian ni dikenali sebagai berlian laboratorium/makmal, berlian budidaya, berlian sintetis, berlian buatan atau berlian olahan. Jangan silap, berlian ni bukan berlian palsu OK. Ia juga berlian asli kerana sifat fiziknya serta komposisi kimia yang sama seperti berlian alami. Beza antara Zirconia dan berlian sintetis ni ialah pada sifat fizik dan kimianya. 1. Daya tahan: Berlian sintetis mempunyai daya tahan yang lebih lama berbanding Cubic Zirconia. Berlian sintetis mempunyai nilai 10 pada skala kekerasan Mohs, sama seperti berlian asli, Sedangkan cubic zirconia memiliki nilai 8,5. Oleh itu, Cubic Zirconia lebih mudah terguris potongan dan bagian sisi cubic zirconia lebih lembut daripada berlian sintetis. Sementara berlian sintetis sama seperti berlian asli memiliki sisi yang tajam tidak seperti Zirconia yang bersegi mempunyai sisi membulat. Semakin lama sisinya makin membulat apabila ia kian terhakis. 2. Tingkat dispersi dan pembiasan warna: Cubic Zirconia mempunyai dispersi yang lebih tinggi. Apabila terkena cahaya, ia akan memantolkan kerdip cahaya yang lebih berwarna berbanding berlian sintetis. 3. Keberatan: Cubic Zirconia memiliki material lebih berat berbanding berlian sintetis. Sekiranya saiz Zirconia dan berlian sintetis sama ditimbang, kita akan mendapati Zirconia lebih berat. Itulah antara perbezaan Zirconia dan berlian sintetis serta berlian asli. So, Aishah tak perlu rasa sedih atau terhina apabila dihadiahkan dengan Set barang kemas bertatah Zirconia kerana Zirconia juga popular dalam pembuatan barang kemas. Cuma silap DSV tidak menjelaskannya. Seperti yang diakuinya, dia pun tidak arif tentang Zirconia dan berlian. Tengok hamper sama. Mana tahu sebenarnya ia berbeza. Tapi OK jugaklah sebab DSV nak gantikan barang kemas Aishah tu dengan barang kemas lain yang sama nilai RM80,000.00. Saya rasa kalau DSV tak buat macam tu pun tak apa. Dah memang Zirconia tu permata. Bukan palsu. Hanya permata buatan manusia seperti berlian sintetis cuma kualitinya tidak sama seperti berlian sintetis. Terpulanglah kat dia orang. Korang baca tak entri ni sampai habis? Saya dah siap ringkaskan dah supaya korang tak pening. Saya baca kat web site lagi pening. Ayatnya panjang dan berbelit. Oh ya, saya ada Tanya tukang emas yang saya main kutu tu. Takut dia. Dia ingat saya nak kata dia tipu kot bila saya Tanya pasal Zirconia. Beriya-iya dia cakap yang dia dah maklumkan kepada saya yang cincin saya ni bertatahkan Zirconia sebelum saya beli. Hahahaha... Lepas tu baru dia faham kenapa saya Tanya. Diapun akui bahawa Zirconia dan berlian susah untuk dibezakan. Memang orang selalu kata berlian. Tapi belum tentu itu adalah berlian. Katanya tengok gambar lagi susah nak kenal. Hahahaha... Tahun depan nak order cincin berlianlah. Nak sebiji berlian kecil yang asli dari perut bumi seperti zamrud saya tahun ni. Pening lagilah si Azrah nak layan kehendak saya. Nak ori la, nak design macam tulah, macam nilah. Tak nak yang gitulah, yang ginilah. Mesti tiba turn saya Azrah dah bersedia dengan cerewet saya ni. Hahahaha... Tapi Azrah ni memang keibuan orangnya. Lembut dan baik je bila bercakap. Kat belakang kutuk tu tak tahulah kan. Siap tunjuk kat saya sample cincin macam cincin Queen Elizabeth lagi. Hoi, saya tak kaya macam tu laaaaa... Nak bagi saya cincin Queen Elizabeth. Berapa ribu nak tambah duit Azrah oiiii... Mungkin cerewet sangat kot, yang tu tak nak, yang ni tak nak. Sudahnya tahun ni, hantar design sendiri suruh tukang emas dia buat. Custom made kau. Hahahaha... Cerewet sangat!

No comments: