SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, October 1, 2018

Bila Saya Marah

Saya bukanlah seorang yang suka marah. Apatah lagi marah dalam jangka masa yang panjang. Kalau saya marah, saya tak suka pendam. Saya akan luahkan dan cakap apa yang saya tak suka. Lepas tu, kemarahan saya akan lenyap dan saya akan lupakan segalanya apa yang orang tu buat kat saya. Seolah-olah orang tu tak pernah buat saya marah. Saya akan kembali seperti asal. Tapi, bila saya marah, dan orang tak endahkan kemarahan saya, tak kisahlah apapun alasannya macam alas an bodoh yang orang selalu cakap, dia tengah marah. Biarkanlah dulu. Nanti bila dia dah sejuk, baru tegur or contact dia. No! Itu bukan saya ya. Saya ni seorang yang ingat apa saja yang orang buat kat saya melainkan kalau saya dah lepaskan kemarahan saya. So, membiarkan saya marah bukan makin mengurangi kemarahan saya. Malah ianya menyebabkan kemarahan saya berganda-ganda. Sebab apa? Sebab dia memaksa saya untuk pendam marah saya. Bila marah saya pendam, ianya akan menjadi makin besar. Dan jika keadaan itu berterusan, saya akan semakin berjauh hati dan akhirnya menjauhkan diri. Ingat ya, saya selalu terkena dengan kawan-kawan atau kekasih. Kalau dulu saya rela disakiti untuk membahagiakan orang, sekarang tidak lagi. Hati siapa perlu saya jaga? Semestinya hati saya. Kalau orang menyakitkan hati saya lalu membiarkan saya marah, biarlah saya sendiri yang jaga hati saya. Jangan kata bertahun lepas tu saya akan lupa. Takkan sekali-kali! Saya akan terus berkecil hati biar berapa tahun pun berlalu. Saya mempunyai ingatan tajam terhadap apa yang orang lakukan terhadap saya. Marah yang saya pendam seperti api yang membakar. Hanya satu perkataan maaf saja bisa melenyapkannya. Tapi kena dengarlah marah saya dulu. Kalau makin lama dibiarkan perkataan maaf pun tak sepantas air memadam marah saya. So, pengajarannya, bukan semua orang korang boleh guna fomular biar dia sejuk baru tegur dia atau contact dia. Bila dah sejuk nanti dia OK la. Saya tidak ya! Minta maaf! Makin dibiarkan saya marah, maka makin saya berjauh hati dan kemarahan saya akan bertambah!

No comments: