SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, October 18, 2018

Cerita Fairy Tales Nenek

Seawal dari usia saya kanak-kanak, saya telah diceritakan dengan kisah-kisah penglipur lara dan fairy tales oleh mummy. Abah pun tak kurang membelikan buku-buku kisah berkenaan buat saya dan angah. Dari kecil lagi saya dah kenal Snow White, Cinderella, Puteri Saadung, Puteri Lindungan Bulan, Puteri Tidur Seratus Tahun dan banyak lagi. Setiap malam sebelum tidur, mummy pasti bercerita tentang kisah-kisah berkenaan. Satu cerita kalau saya lewat tidur, sampailah dua atau tiga cerita satu malam. Dari kecik saya ditanamkan buat baik dibalas baik dan buat jahat dibalas jahat. Dan ianya amat berkesan dalam kehidupan saya sehingga ke hari ini. Jadi, kepada ibu bapa yang membaca tulisan ni. Janganlah bagi anak main game sepanjang masa. Berceritalah kepada mereka tentang fairy tales dan kisah-kisah rakyat seperti mummy buat kepada saya. Selain mampu mengeratkan hubungan ibu bapa dengan anak, ianya juga dapat menasihati anak-anak. Kan antara waktu bagus menasihati anak-anak sebelum mereka tidur. Dari kecik saya dah kenal Si Tanggang dan watak-watak super hero Melayu yang lain. Daripada kisah-kisah yang saya dengar tu, saya berangan nak jadi macam watak dalam kisah-kisah tu. Kebanyakan watak digambarkan sebagai seorang yang cantik jelita, dikenali ramai, disayangi dan disukai ramai termasuk lelaki, perempuan, tua, muda, kanak-kanak dan binatang. Bersuara merdu, baik, sopan. Saya nak sangat jadi macam tu. Nak cantik, suara merdu, disebut-sebut ramai, disayangi dan disukai. Memang hari-hari saya berangan macam tu sampai sekarang. Sebab ianya dah sebati dalam hidup saya. Jadi, bagi saya, kisah-kisah begini mampu membentuk sahsiah kanak-kanak agar menjadi orang yang baik dan positif. Cubalah kalau tak percaya. Tapi sepatutnya kena mula dari awal. Dari dia kecil dan baru mula nak mengenal hidup. Hahaha... Kalau dah biasa dengan game tu tak tahulah boleh ke tidak. Kalau tidak dari awal tu, tak tahulah dia orang nak tak dengar korang berceritakan?

No comments: