SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, October 18, 2018

Bila Pujian Itu Datang

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Apa yang korang rasa bila orang sering memuji korang? Dulu-dulu, masa jarang orang memuji, saya rasa rendah diri bila dengar pujian orang terhadap kawan-kawan terutamanya masa sekolah dulu. Yelah, pengasuh dan cikgu selalu bercerita orang ni cantik, orang tu cantik. Puji dia orang depan-depan. Sedangkan saya? Sorang dua je yang puji. Tu pun bukan selalu. Tapi orang selalu puji saya kemas dan bersih. Mungkin masa tu saya tak pandai melawa. Tak pandai pakai baju moden-moden. Cara pakai tudung pun lipat banyak kat muka macam makcik hahahaha... Hanya orang yang betul-betul memerhati saja boleh kata saya cantik. Tak tahulah sememangnya saya tak cantik atau cara pakaian saya yang menyebabkan kecantikan tu tak terserlah. Suatu hari, masa tu saya sekolah menengah. Salah sorang kawan yang rapat dengan saya Nor Bahiyah, tegur saya cara pakai tudung. Dia lipatkan tudung bahagian muka saya supaya tidak lipat banyak. Lipat sikit je. Masa tu saya rasa rimas. Rasa macam tudung tu tutup muka. Tapi Nor selalu cakap, jangan usik apa yang dia dah buat. Lepas tu tudung yang jatuh ke bawah diletakkan baik-baik di atas bahu saya. Pun saya tak selesa. Rasa macam seksi je. Tapi Nor kata, mana ada seksi. Sebab dada saya masih bertutup. Nor kata kalau saya pakai tudung macam tu nampak muda dan cantik. Hahahaha... Nor kata dia suka tengok senyuman saya. Masa sekolah dululah. Tapi ada yang kata senyuman saya ni senyuman berhantu. Hahahah... Macam hantu senyum. Nak-naknya masa mula-mula nak senyum. Sebab saya akan senyum perlahan-lahan. Dari tidak senyum kepada senyum. Dia orang kata kalau tengok part tu waktu malam lagi takut. Bukan buruk tapi macam mana entah dia orang kata. Dia orang kata macam pontianak, manis. Entah betul entah tidak. Budak-budak kan? Tapi... Sejak saya putus dengan my first boy friend, saya mula berubah. Terutamanya apabila saya masuk kerja kat office saya sekarang. Masa tu saya jadi PR. PR kan banyak jumpa orang. Saya berkenalan dengan Hadisah. Hadisahlah yang bertanggungjawab merubah penampilan saya dari segi pakaian, cara pakai tudung. Disumbangkan juga bekas kawan baik saya, Ali. Kemudian dilanjutkan oleh Kak Fatimah yang ajar saya cara mekap. Dari simple pakai foundation, sampailah mekap sepenuhnya. Sikit demi sikit Kak Fatimah ajar. Mula-mula dia buatkan. Tapi lama-lama saya segan nak minta dia buatkan. So, saya suruh dia ajar saya. Kak Timah ni memahami. Dia ajar step by step. Lepas tu Qilah pun ada menyumbang. Qilah banyak ajar cara pakai eyeshadow sebab masa tu Kak Timah dah tak kerja. Kak Timah pun dah ajar basic pakai eye shadow cuma Qilah ajar kepelbagaiannya. Baru-baru ni Aqilah siap belikan saya acuan pakai eyeshadow dan eye brow. Pengkritik pun ramai kat office. Malam tadi, Amjad suruh saya pakai selendang untuk hari tongkat putih. Kata Amjad, saya dah pandai pakai selendang sekarang. Dah kemas dan cantik. Tak macam dulu, serabai. Bab tudung ni Disah dengan Qilah yang ajar. Ada jugak saya search kat youtube then Disah, Qilah dan Kak Sha ajarkan. Saya memang suka nak cantik-cantik. Sekarang ni, tudung bawal pun saya dah pandai pakai macam selendang. Sekarang... Saya banyak terima pujian. Sampai kadang-kadang saya rasa saya tak layak dipuji. Dan bila terlalu banyak pujian tu datang, saya rasa sebak. Rasa kerdilnya saya. Bukan tak bersyukur atau tak suka. Tapi perasaan tu datang tiba-tiba. Rasa Allah tu baik sangat. Dia ciptakan saya dengan keindahan ni. Kadang-kadang bila baca komen yang memuji, saya nangis sendiri. Yang cantik itu kejadian Allah. Bukan saya. Saya hanya dipinjamkan sementara. Dan saya harap Allah bagi saya pinjam sampai ke akhir hayat saya bersambung di akhirat. Saya tak tahu kenapa? Perasaan ni selalu datang bila menerima pujian-pujian tu. Dalam hidup ni, saya banyak doa dan permintaan. Salah satu daripadanya adalah doa untuk menjadi cantik. Mohon Allah pinjamkan sebahagian daripada kecantikan Nabi Yusuf dan Siti Mariam kepada saya. Setiap kali mengenakan produk wajah sama ada skin care dan mekap, saya berdoa dan mengamalkan doa yang saya baca dalam artikal dan dengar dalam ceramah. Tak terkecuali selawat ke atas nabi junjungan. Mungkin Allah dengar permintaan saya kot. Lalu Allah pinjamkan kepada saya. Semoga pinjaman Allah ini tidak membuatkan saya riak dan lupa diri. Semoga Allah indahkan hati dan keperibadian saya macam Dia indahkan wajah saya yang tak seberapanya ni. Jangan salah faham statement saya ni. Orang lain tu ramai lagi yang cantik. Istiqamahlah dalam berdoa. Nescaya Allah dengar. Kadang-kadang, bila orang puji saya depan kawan-kawan, saya takut. Takut kawan tu tersinggung. Sebab saya pernah rasa semua tu. Saya jadi serba salah. Bagaimana harus saya bereaksi? Tak perlulah tunjukkan kegembiraan dipuji. Menjaga hati kawan tu penting. Memang ada kawan yang saya tengok bila ada orang puji saya depan dia, dia macam tak berapa suka. Ada yang cepat-cepat alih topik dan ada yang terus diam. Tak apalah. Mungkin mereka tak suka nak dengar. Saya tak marah. Saya faham perasaan perempuan. Mestilah ada rasa iri kan bila orang puji orang lain. Nak-naknya bab kecantikan ni. Kadang-kadang, saya tak faham di mana cantik itu? Bila saya beriya mekap dan pakai baju lawa, mungkin betul cantik sebab mekap dan baju kot. Tapi adakalanya, saya pakai sesimple mungkin, t-shirt dan jeans, ada juga yang menegur. Kadang-kadang pakai bedak dan lipstik je. Kadang-kadang pakai bedak dan eyeliner dan lipstik. Pakai baju yang bagi saya dah buruk pun masih ada yang menegur. Jadi saya faham, penglihatan dan pendapat orang itu subjektif. Kadang-kadang tak perlupun pakai tudung yang digaya belit-belit still ada yang tegur. Pernah saya pakai bedak, lipstik, blusher dan eyeliner tanpa eyeshadow, orang yang jumpa saya bila balik whatsapp saya yang dia suka penampilan saya hari tu. Tapi, cantik itu subjektif. Mungkin ada orang lain yang lihat saya tak cantik. Lihat saya biasa-biasa je. Mungkin ada yang kata saya hodoh. Saya tak kecil hati. Sebab pandangan manusia tu sememangnya berbeza. Kalau tak, tak adalah orang kata Erra Fazira tu tak lawa. Apa lagilah saya yang tak seberapa ni. Ya Allah, kurniakan kecantikan pada hati dan peribadi saya agar kecantikan yang sedikit ini tidak membawa saya kepada menyakiti orang lain dan keburukan kepada diri sendiri.

No comments: