SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, September 16, 2018

Berbahagi Makan Dan Kasih Bersama Karipap Kingkong

Sesiapa yang bekerja di airport atau akademi penerbangan sekitar Sepang mesti tidak asing lagi dengan karipap Kingkong. Kata Aqilah, karipap ni famous di kalangan pramugari. Sejauh mana kebenarannya, saya tak tahu. Kenapa saya panggil dia karipap Kingkong? Memang nama dia tertera di papan tanda dia karipap Kingkong. Karipap Kingkong ni dijual kat tepi jalan je. Gerai tepi jalan macam gerai-gerai biasa kat tepi-tepi jalan. Saya memang suka singgah membeli si kingkong ni bila ke Air Asia. Memang besar karipap dia. Kalau makan, tak perlu makan malam dah. Selalu saya beli petang, lepas balik dari Air Asia. Harganya RM4.50 sebiji. Boleh pilih sama ada nak inti daging atau ayam. Isinya pun gemuk-gemuk dan padat. Memang berbaloi dengan harganya. Sedap pulak tu. Dah namanya duduk sorang, saya beli sebiji je selalunya. Sementara assistant saya beli dua biji untuk dibawa pulang bagi dimakan bersama tiga anaknya dan seorang kakak. Saya kaget, dua biji karipap dikongsi bersama lima orang? Puas ke makan? Cukup ke? Kenyang ke? Itu permainan yang selalu bermain di benak saya. Katanya, memang cukup. Mula-mula dulu saya rasa sedih bila mengetahui dua karipap dikongsi lima orang. Kalau dah lima orang, sorang sikit jelah. Puas ke anak-anaknya makan? Mungkin nikmat kasih sayang tu melebihi segalanya. Keadaan ni sangat berbeza dengan kehidupan saya. Sedari kecil, kami diajar untuk memiliki barangan sendiri termasuk makanan. Sebesar mana pun sesuatu kuih, abah atau mama membelikan kami sorang satu. Tak ada kongsi-kongsi. Semua orang makan masing-masing punya. Kalau ke kedai makanan segera pun, kami boleh memilih hidangan masing-masing untuk menjamu selera. Kalau tak pun, abah akan order set makanan yang banyak untuk kami semua makan sepuas-puasnya. Selalunya pasti ada lebih untuk dibawa pulang. So, saya tak boleh gambarkan macam mana dua biji karipap Kingkong tu boleh makan lima orang? Kalau saya sorang memang kenyang sebab saya makan pun tak banyak. Tapi untuk kanak-kanak yang sedang membesar dan remaja, macam mana? Cukup ke? Mesti orang dewasa akan jamah sikit je untuk memastikan kanak-kanak dapat menikmatinya. Sedangkan dalam keluarga saya, semua orang akan makan dengan puas. Bila saya fikirkan, Allah memberi lebih di suatu sudut dan akan mengurangkannya di sudut yang lain. Sebagai contoh, saya dan keluarga dapat makan dengan cukup sorang satu tapi mungkin kami tak seerat mereka yang makan berkongsi. Sebab tu masa mula-mula tinggal di asrama, malah sehingga memasuki alam pekerjaan, saya tak suka kongsi-kongsi makan. Saya tak biasa dan saya tak selesa untuk makan bekas orang. Usahkan makan, kongsi minum pun saya tak selesa. Perkara ni tidak biasa dalam keluarga saya. Cuma sejak akhir-akhir ni, adalah sikit-sikit makan bekas adik-beradik. Mungkin masing-masing dah bercampur dan lihat orang sekeliling. Tapi untuk berkongsi dengan orang luar kalau tak terpaksa atau terdesak, saya masih tak selesa. Kalau benda-benda kering macam biskut dan keropok tu biasalah berkongsi. But still abah dan mama malah arwah chek dan mami akan belikan kami sorang satu. Tapi kalau besar, kami makan kongsi-kongsi dan buka satu-satu. Kalau nak kongsi nasi atau makanan berat, boleh. Tapi make sure sebelum saya sentuh atau orang lain sentuh, bahagikan terlebih dahulu ke pinggan lain. Saya tak suka masa saya makan, orang ambil dari pinggan saya atau letak makanan dia dalam pinggan saya. Saya tak tahu kenapa. Saya memang akan hilang mood dan marah kalau orang buat. Bukan orang luar je. keluarga pun saya tak suka. Melainkan cakap dulu. Kalau terus main ambil dan letak, saya memang pantang. Tak kiralah siapa, boy friend ke, apa ke. Kalau cakap, saya OK. Kalau tak cakap, saya rasa macam saya ni ayam yang sedang makan. Suka-suka orang boleh ambil makanan saya dan letak makanan dia dalam pinggan saya. Saya tak boleh.

No comments: