SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, September 11, 2018

Bukan Mudah Menerima Takdir

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Tengah buat apa tu? Fikir pasal kerja esok? Dalam kepala saya ni dah berbaris rancangan kerja untuk esok. Kata Mr. Chan, saya ni memang bagus dalam perancangan hahahahaha... Rasa nak gelak guling-guling je GM cakap macam tu. Macam mana tak rancang? Saya nak kerja saya smooth. Tapi sekarang, GM yang berkalibel tu dah tinggalkan my office. Tak bestlah. Kata En. Omar HR consultant office pulak, saya ni kalau bekerja tak boleh sabar. Semua nak cepat je kerjanya. Agresif. Kalau sesiapa lambat atau melambatkan kerja saya, habislah kena bambu. Hahahahaha... Macam tok nujumlah En. Omar ni. Memang betul pun. Saya paling bengang kalau saya dah set sesuatu atau buat satu-satu kerja, sampai kat orang lain, lambat! Kalau boss lambat tengok kerja saya atau bagi keputusan pun saya asyik tanya je minta dia cepat. Kadang-kadang saya pulak yang membebel kat boss. Mujurlah X boss saya En. Fairuz tu masak benar dengan perangai saya. Dia buat relax je kalau saya membebel. Hahahahah.... Dia kata, orang muda, biasalah, darah panas. Hahahaha... Semua dah jadi kenangan. Sekarang ni saya duk membebel kat GM baru yang kayu. Staff saya tu OK, bila suruh buat kerja cepat je. Sometimes, kerja tak urgent pun laju buatnya. Saya tak aspek siap hari yang sama, tapi dia siapkan. Bagus! Macam nilah baru best! ********************** OK la, berbalik pada cerita asal. Jumaat lepas, untuk ke sekian kalinya saya ke Asian Aviation Center of Excellent (AACE) AKA Akademi Air Asia. Hari tu, students saya terdiri dari kalangan ground staff from China, India and Malaysia. 19 Orang semuanya. Memandangkan pasangan tak cukup, so Kak Sha bawalah student nama Erin masa dia di 'blind forded' kan. Masa nak buat praktikal sebagai assistant, tentulah dia kena berpasangan dengan saya. Erin ni ramah orangnya, baik. Dalam masa praktikal tu, sempat dia bercerita tentang dirinya. Dia bagi tahu saya yang dia seorang yang tak sempurna. Dia menghidap Vilitigo. Kulitnya kehilangan Melanin. Nantilah saya search tentang sakit dia tu. Kekurangan tersebut menyebabkan kulitnya menjadi putih dalam erti kata lain, sopak. Saya kagum dengan dia. Dia seorang yang tabah. Kalau saya di tempat dia, saya tak tahu bagaimana harus saya tempuh dugaan tersebut. Segalanya bermula apabila saya tanya dia, tak nak apply stewardess ke? Almaklumlah, dia ni kurus orangnya. Tingginya lebih kurang saya. Bermakna, lepas untuk menjadi pramugari. Dah enam tahun dia jadi ground staff. Bukan tak ada ground staff promoted or masuk interview as a stewardess or steward. Itulah kelebihan bekerja di Air Asia berbanding airline lain. Bukan setakat jadi steward or stewardess, ada jugak steward or ground staff have been promoted as a pilot. Bestkan? Yang best tu bila diberi peluang promoted tanpa masuk interview. Ada jugak yang dah lama kerja tak nak tunggu lama apply sendiri masuk interview steward or stewardess. Kata Erin, dia diuji. Kalau orang tengok dia, dia tak cantik macam orang lain. Dia pun bercerita tentang sakitnya. Dia pernah lulus interview stewardess Malaysia Airline. Tapi kantoi sebab mereka check kaki. Masa tu sakitnya baru bermula. Tompok putih tu hanya ada di kaki. Then dia di 'reject' dari menyertai cabin crew MAS. Apa yang lebih menyayat hati, Erin sebenarnya seorang model. Menurut ceritanya, dia antara model yang top dalam agensi modelingnya dulu. Boss selalu bawa dia pergi show and event. Saya kira dia ni bukan calang-calang model. Dia sering memperagakan jenama-jenama terkemuka seperti Adidas, Roxy, Guess dan lain-lain. Namun akhirnya, dia terpaksa menarik diri sebagaimodel lantaran daripada sakitnya. Saya tanya dia, bukankah masa tu belum naik di muka sakit ni? Katanya, bila jadi model, kita kena peragakan baju yang kadang-kadang menampakkan sakit tu. Dan sekarang, tompokan putih tu sudah kelihatan pada wajahnya. Dia memberitahu saya, pernah seorang passenger lelaki menyindirnya dengan mengatakan, "Kat airport pun ada Puteri Michael Jackson?" Lalu lantaran hatinya yang sakit dia membalas. "Semoga suatu hari nanti, kalau tak encik, isteri atau anak encik akan rasa macam mana sakitnya hati saya sekarang," Passenger tu terdiam. Bagi saya, gadis kelahiran Sabah ni, seorang yang kuat dan tabah. Sudah banyak wang dibelanjakan untuk merawat sakitnya. Namun, kata doktor, sakitnya tidak boleh dirawat lantaran daripada milaminnya telah mati. Kata Erin menggambarkan sakitnya, kalau orang yang gelupas kulitnya kerana mandi laut, akan kembali pulih dalam beberapa minggu tapi dia tidak. Kalau dia mengalami penggelupasan, pasti ia takkan kembali pulih kerana melaninnya telah tiada. Saya tahu, tak mudah untuk Erin melalui semua ni. Tambahan pula, dia pernah berada di kemuncak kerjayanya sebagai seorang model di mana kecantikan wajah tu sangat penting baginya. Bayangkan, seorang yang mencari makan dengan wajah jelitanya terpaksa melepaskan apa yang dia ada lantaran sakit kulitnya yang diberi Allah sebagai ujian. Saya tanya dia, Air Asia tak kata apa-apa? Jawab Erin, "Saya memang bersedia dengan segala kemungkinan. Mimi, instruktur grooming pernah cakap, kenapa kulit saya tak berjaga?" Lantas Erin menunjukkan gambar lamanya. Mimi terkejut. Mimi ni bekas stewardess yang kini menjadi instruktur. Mimi juga mengaguminya. Mimi sependapat dengan saya, jika dia di tempat Erin, dia tak tahu bagaimana harus dia lalui kehidupan ini. Sambung Erin lagi, "Saya dah ready dah. Kalau dia suruh berhenti, saya berhenti jelah. Apa nak buat? Anggap jelah ni bukan rezeki saya." Sedih saya mendengarnya. Tapi alhamdulillah, Mimi tak pulak suruh dia berhenti. Mimi OK je. Kata Erin, membina keyakinan diri setelah semua ni berlaku, sangat payah. Dia selalu bersendiri. Dia rasa malu dan tiada keyakinan untuk bergaul. Erin, saya doakan awak sentiasa dalam jagaan Allah. Saya sedih bila terkenangkan kamu. Saya harap awak terus kuat dan tabah. Yakinlah, awak mpunya kelebihan lain yang tiada pada orang lain. Saya harap, kita bertemu lagi dan ini bukan pertemuan terakhir kita. Ya Allah, jagalah dia. Kasihanilah dia Ya Allah. Kau ringankan penderitaannya. Jika ada ehsanMu sembuhkanlah dia. Bukankah tiada penyakit yang tidak ada penawar melainkan mati? Sampai hari ni, saya masih teringatkan dia. Semoga dia baik-baik saja.

No comments: