SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, September 2, 2018

Hantu Pari 1

Assalammualaikum dan selamat malam. Rasa tak ada mood nak buka laptop hari ni. Baru je menjenguk alam maya ni. Kenapa hantu Pari? Saya nak cerita tentang penjagaan kecantikan sebenarnya. Tapi kenapa hantu Pari? Sebab nenek saya suka kata saya ni hantu Pari kalau saya baru siap mandi. Katanya harum semerbak. Hahahahaha... Menyedari hakikat yang saya ni bukanlah seorang yang cantik, so, inesiatif harus diambil untuk kelihatan menarik selain dari minat saya memang dalam bidang ni. Kali ni, saya nak cerita pasal penjagaan kaki. Masa kecik-kecik dulu, saya selalu tengok arwah chek berus kaki dan tangan dia. Bukan setakat kaki dan tangan, kuku kaki dan kuku tangan pun dia berus. Setiap hari without faild! Dia guna berus sabut dan sabun ketul kuning kalau tak silap, sabun cap kapak ke apa entah. Saya tanya chek, kenapa dia berus kaki dan tangan dia? Dia kata, kaki dan tangan ni kan kotor. Masa tu sayapun sibuk-sibuklah nak berus sekali. Hahahaha... Tapi masa kecik je saya sibuk nak buat. Bila besar, saya tak ambil kisahpun pasal kaki. Tangan tu yelah, hari-hari pakai lotion. Pakai lotion ni pun saya belajar dari arwah moyang saya, chek. Kuku saya adalah bersihkan pakai ubat gigi. Bersih dan berkilat tau. Kalau tak percaya, cubalah. Korang sapu ubat gigi kat setiap kuku korang dan biar dia kering. Lepas tu korang basuh, dan lihat hasilnya! Ada orang pernah tegur kuku saya macam mana boleh berkilat? Inilah petuanya. Lepas saya berjahit kaki akibat batu karang hujung tahun lepas, setelah dibebel oleh nurse dan doktor, saya mula mengambil berat akan tapak kaki saya. Masa tu, kesiannya saya tengok tapak kaki saya yang terbiar tu. Kering, pecah dan menggelupas. Alhamdulillah, Allah temukan saya dengan Rosken. Tiada lagi kulit kaki pecah serta menggelupas. Saya jugak ada beli berus kaki yang sebelah batu dan sebelah lagi berus. Pagi-pagi saya gosoklah tapak kaki saya dengan batu tu sambil menghilangkan kesan lotion Rosken yang saya pakai pada malamnya sebelum tidur. Tapi, dah lama kan kita tak jaga kebajikan kaki ni. So, saya kena ambil inisiatif lebih dengan merendam kaki dalam air panas. Tujuannya untuk melembutkan kulit keras pada kaki. Walaupun taklah keras sangat bak kata juruurut kaki saya, tapak kaki saya tak keras. Sebagai orang yang mementingkan kelembutan kulit, saya tetap rasa ianya keras dan boleh dilembutkan lagi. Selain tu, rendaman kaki ni penting untuk merawat tumit saya yang sakit. Rendam kaki dengan air panas. Agak-agak air mula sejuk, gosoklah tapak kaki dengan batu tu. Batu pembersih kaki ni boleh dibeli di farmasi or Guardian. Buatlah pedicure sendiri. Selama mana pun boleh sampai kita puas hati. Mula-mula gosok tu tak rasa kesan apa-apa. Tapi bila air mula kering, kita akan dapati sel-sel kulit mati mula tanggal. Banyak jugak keluarnya. Benda ni la yang mengeraskan kulit tapak kaki kita. Gosoklah selama mana yang korang nak di tapak dan di atas kaki. Janganlah harap sekali je kulit dah OK. Kena buat selalulah. Bukan senang nak cantik. Ianya memerlukan ketekunan dan usaha yang gigih. Cewah. Lepas tu saya akan letak body butter. Body butter ni selalunya lebih berminyak dan lebih lembap dari Rosken or lotion. Sebelum tidur, pakaila Rosken. Nak cantik pun kena rajin tau. Hahahaha... Saya tak kisahpun bila orang kata saya mandi lama. Dia orang tak tahu apa saya buat. Nanti saya share lagi. Kalau korang ada petua lain, silalah share kat komen. Sharing is caring kan? Mana tahu kot korang ada cara lain lebih mudah dan lebih berkesan.

No comments: