SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, September 9, 2018

Pemeriksaan Gigi Berkala

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua, Dah seminggu saya tak update blog. Tak sempat dan terkejar-kejar. Semalam, sekali lagi saya ke Klinik Pergigian Zalinda. Kali ni bukan kerana sakit tapi kerana menjalani pemeriksaan berkala yang disarankan oleh mana-mana pakar pergigian setiap enam bulan sekali. Saya dah bersedia. Mesti habis RM200 ke RM300 ni. Seperti biasa, Doktor Azizah menyambut kedatangan saya ramah. Doktor kata lama tak jumpa saya? Sibuk ke? Saya jawab, bukan sebab sibuk tak jumpa doktor, sebab tak sakit. Hahahahaha... Kami ketawa bersama. Alhamdulillah, menurut Doktor Azizah, gigi saya berada dalam keadaan baik, bersih, cantik dan putih. Doktor cuma nak buat sedikit scaling dan polish agar ia tambah bersinar. Wow! Ayat doktor, Nak bagi gigi bersinar. Hahahahaha... Memang betul sedikit saja cucian pada gigi saya. Kejap je dah siap. Cuma polish tu rasanya macam lebih teliti doktor buat. Lama pulak tu. Tambah sinar katanya. Bila dah siap, saya ke kaunter untuk buat bayaran. Rasa nak menari-nari kat depan kaunter tu, RM80.00 sahaja!!! Waaaa.... Happynya rasa! Dulu saya pernah tanya kaunter harga untuk scaling gigi. Kata kaunter, paling murah RM150.00 dan tengok pada kekotoran gigi. Makin banyak kotoran, makin tinggi harganya. Tapi saya tak tahu berapa harga scaling gigi saya dulu sebab dah masuk bil rawatan akar gigi. Cuma doktor pernah cakap, gigi saya putih dan cantik. Saya sakit akar bukan gigi. Masa kali pertama buat scaling dulu, saya rasa macam scaling tu membuatkan gigi saya renggang. Rasa macam menyesal buat scaling. Bila saya baca kat blog pergigian, memanglah kita akan rasa renggang sebab selama ni kita rasa gigi kita rapat kerana ada plak antara gigi. Bila dah scaling, plak dah tak ada, so kita akan rasa gigi kita renggang. Kali ni, saya tak rasa dah semua tu. Yang ada cuma renggangan kali pertama scaling dulu. Mungkin kerana sisa makanan tak sempat menjadi plak sebab saya sentiasa flos gigi. Dalam sehari dua tiga kali jugak saya flos. Flos dengan benanglah sebab flos gigi tak muat nak masuk celah-celah gigi saya. Hahahaha.... OK doktor, kita jumpa enam bulan lagi pada 2 Mac, 2019. Insya-Allah. Bye, bye.

No comments: