SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, September 9, 2018

Manusia Ni Macam-macam

Biasalah, kalau sekali dah tulis, nak tulis lagi. Nak-naknya hari-hari cuti macam ni. Last week somebody yang pernah meeting dengan saya whatsapp saya. Katanya nak cari juruurut. So I told her, I will pass her to related department. As I enter the office, I told the staff from job placement department. Minta izin untuk bagi nombor dia kat that person. Hayyoooo.... She ask me to give office's number. OK, memanglah nombor telefon tu hak seseorang untuk bagi atau tidak. Tapi sekarang ni zaman teknologi kot. Ramai yang berurusan guna Whatsapp sekarang. Ni tak nak bagi orang no phone, dengan alasan tak nak kena kacau. Amboi, glamor sangat ke kau sampai orang nak kacau kau setiap masa? Bengang jugaklah saya. Sebab sepanjang saya berurusan dengan that person, tak adalah dia nak whatsapp tak tentu pasal dan tak tahu ketika. I told her this is employer, not employee. Tapi dia tetap dengan pendirian dia. Katanya dia dah tak larat diganggu. Amboi, siapa sangat yang ganggu dia? Macamlah dia tu Siti Nurhaliza yang orang nak ganggu. Kalau dah rasa orang tu mengganggu, apa susah? Kau block jelah dia. Habis cerita, langsung dia tak boleh contact kau. Tulah gunanya fungsi block kat phone sekarang ni. Peliklah manusia ni. Lepas tu si Edrea tu kata that person tak contact dia pun. Aik, staff tu kata dah call tapi tak berjawab? Edrea kata, mungkin she missed that call because she did not pick up unknown number. Hmmm... Baguslah! Dua-dua bengong! Sekor tak nak bagi nombor kat orang, sekor tak nak jawab stranger's number. Bertemulah buku dengan ruas. Lantak kaulah! Habis yang kau call aku guna office's number kau tu, tak ada pun dalam simpanan aku, OK je aku jawab? Kalau kita ni bekerja, tak payahlah poyo sangat tak nak jawab nombor tak dikenali. Kebarangkalian orang baru call atau orang tak dikenali call tu memang ada. Kau jawablah. Kalau merapu kau letak then block! Apalah pendek akal sangat manusia zaman moden ni. Tak ada isu ganggu dan kena tipulah. Yang susahnya, kalau private number ganggu macam saya, tak boleh nak block nanti block semua private number. Then lepas tu Edrea tanya saya lagi phone number that staff sebab nak confirm meeting. Yang sekor kat office ni pulak still tak nak bagi. So, kau contact la si Edrea tu ya. Lantak koranglah. Malas nak layan! Korang yang nak berurusan, menyusahkan orang! Ada ke selama ni urusan saya sampai orang kena call orang lain sebab tak ada nombor? Kalau ada pun tak dapat call saya dan call my assistant. Ada setengah tu segan nak bercakap dengan saya sebab dia assistant boss dia, dan dia lebih selesa bercakap dengan assistant saya. Amboi, besar sangat ke saya ni sampai orang rendah diri macam tu sekali?

No comments: