SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, September 19, 2018

Serious, I Need Someone to Talk

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Saya tak ada mood! Sangat tak ada mood! Ni semua gara-gara makan nasi kononnya nak senang tidur malam tadi. Tapi percaturan saya salah! Dengan nasi, saya perlukan tidur yang berganda, bukan setakat 6 or 7 jam! Tapi bila dapat makan nasi, saya rasa nasi tu sedap sangat. Bau lauk pun dah buat saya terliur nak makan nasi. Tapi saya sekarang tak boleh. Saya kena tahan diri dari makan. Kalau tidak, jadi macam hari nilah! Malam tadi, saya tidur belum pukul 10.00 disebabkan mengantuk tak cukup tidur malam sebelumnya tambah mengantuk sebab makan nasi. Benci! Lepas tu Si Chiko buat perangai, pukul 2.00 lebih pagi dia kejutkan saya! Saya suruh dia duduk ruang tamu. Pintu bilik air dapur saya tutup sebab tak nak dia ganggu tidur saya dengan menarik pintu bilik air saya yang boleh dimasuki dari bilik air dapur. Sudahnya saya keluar rumah jam 7.30 di mana bagi saya 7.30 pagi ni dah lewat! Sampai Stesen LRT Universiti saya teringat, pintu bilik air dapur tak bukak! So saya patah balik. Hajat nak tidur dalam LRT terbantut. Sekali lagi saya kena jalan kaki dari stesen ke rumah OK! Jauh tu bagi saya yang dah lewat! Dahlah kaki pun tak sembuh lagi! So, dari rumah saya booking Grab ke pejabat. High demand pun high demand la. Saya malas nak berjalan dah. Sampai office saya kena jalan lagi pergi ofis Persatuan Sukan pulak! RM27.00 melayang! Saya minta Grab bawa laluan tanpa tol. Tapi dia tak tahu jalan kot. Dia bawa laluan bertol tapi dia tak charge tol tu. Mungkin bagi orang lain semua ni simple. Tapi bagi saya, saya rasa tention! Mengantuk, penat, sakit kaki, panas dan saya sangat memerlukan fikiran saya hari ni untuk settle tugas saya di pejabat. Saya tak boleh nak menulis kalau otak saya tak focus! And I'm really need someone to talk, to share all this! Saya tak tahu nak contact siapa sebab pagi-pagi ni orang semua sibuk. So, saya up status di Facebook. Cuba teka siapa orang pertama yang call saya? Saya update sekejap je, phone saya terus berbunyi. Dia memang tak like or komen saya di FB tapi terus call. En. Mahathir la, siapa lagi? En. Mahathir yang selalu peka kepada setiap gerak-geri saya, riak wajah saya dan status-status saya di FB walaupun saya tak cakap direct, kalau dia rasa status saya tu seperti ada yang tak kena, dia pasti call saya. Terima kasih En. Mahathir atas keprihatinan En. Mahathir. Sorang lagi, kawan yang selalu ambil berat pasal saya, Mas Suni. Dia call saya sebenarnya tapi masa tu saya tak jawab. Mungkin saya tengah kelam-kabut kot. Dia lantas voice saya. Thanks Suni sebab selalu dengar luahan saya walaupun benda yang simple. Saya tak kecil hati pun dengan kawan-kawan lain yang baik dengan saya tapi tak call. Mungkin mereka tak baca status saya, mungkin masing-masing tengah sibuk dengan urusan sendiri memandangkan masih awal pagi. Ada yang bertanya khabar tu dah syukur dan besar rahmatnya bagi saya. Paling tak sangka, Abang Hisham! Abang Hisham ni sepupu saya. Masa kecik-kecik dulu keluarga saya selalu ke rumahnya di Kuala Terengganu sebab ayah dia tinggal di kem tentera Terengganu. Tak ingatlah kem apa. Masa kecik dulu Abang Sham selalu layan saya dan angah sebab masa tu kami dua beradik je. Begitu juga dengan adiknya, Kak Siti. Tapi bila dah lama tak jumpa, ikatan kekeluargaan kami jadi sedikit renggang dibatasi waktu dan jarak. Dia ada je kat Cyber Jaya tapi mungkin masing-masing sibuk urusan masing-masing so kami tak contact. Dulu office dia melawat office saya. Tak sangka Abang Sham pun ikut serta. Lepas tu, Abang Sham jadi friend FB saya. Hari ni dia messenger saya bertanya khabar dan menasihati saya agar jangan stress. Panjang jugak perbualan kami. Tak sangka Abang Sham juga prihatin. Almaklumlah, selama ni, kalau berjumpa di kampung, kami tak banyak cakap. Bersembang jauh sekali. Cuma dalam FB sesekali Abang Sham komen dan like. Tapi Abang Sham kata, bila dia baca status-status FB saya, saya tak seperti yang dia kenal. Saya yang dia kenal diam, tak banyak cakap. Tapi tengok di FB macam orang lain. Hahahaha... Segan kot nak banyak cakap. Lagipun sepupu-sepupu selalu sibuk dengan hal masing-masing kalau jumpa di hari raya. Nak cakap apa? Kalau family di Kelantan ni lainlah. Semuanya bertegur-sapa dan nak bersembang dengan saya. Dan saya pun tak segan dengan dia orang sebab dah biasa. Siap melawak lagi. OKlah. Nak pergi tidur. Bye semua. Semoga mood saya cepat baik. Ada kerja menanti lepas ni.

No comments: