SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Saturday, September 1, 2018

Lebih Baik Marah Tinta

Assalammualaikum dan selamat pagi semua! Alhamdulillah, pagi ni Allah bangunkan saya sekali lagi memberi saya peluang untuk menghirup udaranya di tanah ciptaannya. Hahahaha... Ada orang kata, penulisan saya kat blog ni skema. Saya cuba untuk tidak skema kat sini tapi entahlah... Mungkin ada yang terbawa-bawa kot. Tu korang belum baca saya punya surat rasmi, laporan dan kertas kerja saya di pejabat. OK la, OK la, saya cuba untuk tak skema kat sini. Cuba jadi macam sembang-sembang je. ****************** Ni nak cerita zaman sekolah dulu. Kat sekolah tu ada empat quarters guru. Quarters pertama didiami seorang pemandu sekolah. Quarters kedua, ketua waden, quarters ketiga seorang pengasuh dan keluarganya, quarters keempat cikgu-cikgu anak dara. Ada satu ketika didiami oleh tujuh dara. Hahahaha... bukan tujuh dara miang keladi tau. Ustazah Azlifah yang mengajar saya di sekolah agama antara yang mendiami quarters keempat. Lain-lain tu kebanyakannya waden. Kalau dah duduk sekali, mestilah dia orang banyak bercerita pasal kami murid-murid comel yang banyak kerenah ni kan? Hahahahaha... comel ke? Saya adalah antara student yang sering diperkatakan. Menurut ceritanyalah. Entah ya entah tidak. Hahahahahaha.... Oh ya, masa kat sekolah dulu, saya ada kawan baik. Tapi kawan baik saya tu 360 darjah total perangainya, pemakaiannya, caranya, cara berfikirnya berlawanan dari saya. Saya namakan kawan baik saya tu sebagai Alia (bukan nama sebenar). Suatu hari, Ustazah Azlifah bagi tahu dalam kelas: Ustazah: Tinta, kamu tahu tak, waden-waden tu kata, antara awak dengan Alia, baik marah awak. (Hah? Biar betul, nakal sangat ke saya ni? Maknanya ada potensi kena marah selalulah ni?) Tinta: Kenapa pulak? Jahat sangat ke saya ni? Tak ada pulak waden-waden tu selalu marah saya. Kadang-kadang je saya kena marah. (Jawab saya tak puas hati. Muka dah mula keruh. Satu kelas dah gelakkan saya. Entah kenapa entah ustazah ni tiba-tiba cakap macam tu?) Ustazah: Sebab dia orang kata, kalau marah awak, awak tak melawan. Tak menjawab. Tengok air muka awak kena marah, sejuk je hati. Saya: Laaa... Alia tu pun samalah ustazah. Alia tu lagi diam bila kena marah. Saya ada jugak merungut. Ustazah: Yelah, awak tu merungut-rungut manja. Alia tu memang diam. Tapi reaksi muka dia, mata dia, nampak dia melawan dan tak puas hati. Alia tu keras orangnya. Nampak macam kurang ajar kalau kena marah. Mulut diam tapi degil. Ya ke? Fikir saya dalam hati. Dah dia orang marah saya benda yang betul, saya nak lawan apa? Cuba marah kalau saya tak salah, mesti saya lawan jugak. Cuma mungkin cara saya lawan tu lainlah. Macam Mr. Diktator, selalu je saya lawan. Hahahahahaha.... Lagipun keluarga saya tu dari kecik lagi bila dia orang marah, dia orang selalu cakap jangan menjawab. So saya diamlah. Tapi abah pernah marah saya sebab tak menjawab. Masa tu saya pening. Rupa-rupanya, maksud abah, kalau betul, kena bagi tahu kita di tempat yang benar. Kena bela diri. Tapi kalau dah bersalah, terimalah hukumannya. Simple!

No comments: