SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, September 20, 2018

Tiba-tiba Terimbau

Tiba-tiba terimbau kenangan dua dan tiga tahun lepas. Sekejapan mata, masa berlalu pergi. Kenangan-kenangan silam yang melukakan itu telah diganti dengan kebahagiaan dan kegembiraan yang saya rasa hari ini. Kalau difikirkan logiknya, saya rasa tak ada apapun yang bisa membuatkan saya gembira dan bahagia kini. Sebab orang kesayangan saya dan kawan-kawan baik saya telah lama pergi meninggalkan saya. Tapi, tanpa mereka yang menyakitkan sekarang ni, saya rasa gembira, bersemangat, kuat dan bahagia biarpun saya masih lagi saya yang dulu. Sorang, dan tiada kawan rapat. Hidup saya tenang. Rasa kehidupan saya lebih baik berbanding saya bersama mereka dulu. Apa yang penting, janji Allah itu pasti. Apa yang diambil, pasti digantikan dengan yang lebih baik. Dulu saya punya teman akrab, dari sekolah lagi kami mula bersahabat. Siapa sangka, entah di mana silapnya, dia membuang saya dari hidupnya. Hahaha... Mungkin ada kawan-kawan baru dan mungkin jugak ada cucukan dari orang sekeliling. Tapi saya tak kata ianya betul sebab itu cuma andaian saya. Hal ni pernah terjadi dulu sekitar tahun 2011. Tapi bagi dia, pastinya sayalah yang jahat dan macam-macam. Bukan sekali dua saya dengar tomahan, panggilan yang kurang enak diberikan kepada saya, cerita yang tidak benar, kata umpatan dan cacian dilontarkan kepada saya. Semuanya sampai ke pengetahuan saya tanpa perlu saya mencari tahu serta bertanya. Saya yakin, jika kita benar-benar ikhlas, pasti Allah tolong. Allah akan sampaikan pada kita melalui orang-orang yang kasihankan kita. Kalau nak ditulis pun... Saya boleh tulis antara panggilan kurang enak yang diberikan buat saya. Sedih? Tak sedih tu bohonglah. Terutamanya tahun 2016 dan akhir 2015 dulu. Sekarang, kalau orang bercerita pada saya apa yang mereka pernah dengar tentang saya dari pihak sana, saya senyum je. Saya tak perlu membalas dan tak perlu memanggil mereka dengan panggilan tidak elok sepertimana mereka lakukan kepada saya. Saya tak mahu di mata Allah tu, saya sama je macam mereka. Biarlah mereka menghina dan mengeji saya. Mungkin saya kelihatan jelek pada pandangan manusia tapi Allah kan Maha tahu. Lambat-laun, orang akan menilai. Biarlah cerita tentang kekurangan saya dicanang sehingga kawan-kawan di Timur dan di Utara tahu. Saya jaga mulut saya agar tidak melakukan hal yang sama. Kalau ada orang dengar cerita belah sana tentang buruknya saya, tak apalah. Saya tak perlu ceritakan kelemahan pihak sana. Biar orang tahu sendiri. Itukan lebih manis dan baik? Dan tak perlu saya nak betulkan persepsi orang terhadap saya setelah mendengar cerita mereka. Biar dia orang sendiri yang nilai saya apa adanya saya. Itukan lebih molek daripada saya menidakkan kisah yang diketahui dengan menceritakan kelemahan pihak sana. Bayangkan, bagaimana pedihnya saya dua tahun lalu terpaksa menempuh kisah cinta dikhianati beserta pelbagai tomahan dari kawan terutamanya kawan baik. Tapi itu hak dia kalau dia bencikan saya. Sungguh, sampai hari ni saya tak tahu apa puncanya. Saya cuba imbas semua kenangan bersama sahabat itu. Saya cari pula keburukan dia. Tapi saya tak temui kerana bila saya mengangkat seseorang itu sebagai sahabat, saya akan pandang baiknya saja dan akan membuang segala perasaan tidak enak saya pada dia. Setiap manusia pasti ada kelemahan tapi saya akan ingat yang baik-baik saja. Bukan tak pernah berselisih faham. sebagaimana yang selalu saya tulis, saya bukan pendendam. Kalau dah selesai bergaduh atau kecil hati, saya akan lupakan terus apa yang dia buat. Dan rahsianya tetap menjadi rahsia saya sampai kini meskipun apa yang saya simpan itu boleh dijadikan modal untuk memalukannya atau membalas segala perbuatannya pada saya. Syukur Alhamdulillah, Allah gantikan mereka dengan kawan-kawan yang baik, yang ikhlas. Meskipun tak selalu bersama, saya rasai keberadaannya. Meskipun tak sering bertemu, mereka sentiasa ada untuk saya kala saya memerlukan. Malah, merekalah yang meminjamkan bahu untuk saya menangis waktu diperlakukan seperti langsung tidak berharga dulu oleh kawan-kawan dan kekasih. Merekalah yang menghulur tangan, menarik saya ke atas. Merekalah yang mendorong saya untuk bangun semula. Merekalah yang membasuh setiap luka dihiris kekasih dan sahabat. Saya sayang mereka. Malah, sayang saya pada mereka melebihi sayang saya kepada kawan-kawan yang dulu kerana mereka menerima saya saat saya susah dan jatuh, dikala sahabat saya meminggirkan saya. Dikala orang lain sibuk bercerita keburukan saya. Saya tahu, ada mereka yang saya maksudkan ni membaca blog saya ni. Saya rasa nak jumpa korang sekarang dan nak peluk korang erat-erat. Terima kasih kerana menerima saya seadanya. Saya sangat menghargainya. Ya Allah, rindunya saya pada mereka semua. Orang-orang yang saya rasa hangatnya kasih sayang mereka pada saya. Tak sangka, dalam sahabat dan kawan kawan baik membenci saya, orang yang tak pernah rapat dengan saya merawat luka saya. Ya Allah, kenapa sebak ni? Rasa hiba. Untuk bekas sahabat saya, saya doakan semoga Allah berikan hidayah kepada awak. Janganlah mudah hanyut dengan kesenangan yang sementara. Hidup kita ibarat roda. Jika hari ni kita membenci orang, belum tentu orang menyayangi kita selamanya. Erti persahabatan itu terlalu besar. Bukan sekadar bersuka ria, lepak bersama, makan kongsi, selalu habiskan masa bersama. Malah persahabatan itu pasti diuji. Sekarang, saya redha dengan apa yang berlaku antara kita. Saya terima kebencian awak. Dan saya lepaskan awak pergi bersama siapa yang awak suka dan pilih. Mungkin, haluan kita berbeza. Matlamat hidup kita juga berbeza. Sebab tulah Allah pisahkan kita. Saya takkan berharap dan menanti awak kembali sebagai sahabat seperti dulu. Saya rasa, semuanya telah awak musnahkan. Nama saya, diri saya, kebaikan saya, persahabatan kita dan semuanya tentang saya. Biarlah yang hidup pada awak dan mereka kebencian awak, keburukan saya dan kekurangan saya untuk awak terus membenci. Ketahuilah, saya tak pernah membenci awak walau apapun tingkah awak, kata-kata awak, cacian awak. Saya tidak pernah dan takkan benci awak sampai bila-bila kerana yang hidup bersama saya adalah kenangan-kenangan kita yang indah yang sering saya semarakkan agar hati saya tidak hitam. Kenangan sejak zaman persekolahan sehingga yang terakhir sewaktu kita ke Shen Zen dan Gong Zhao. Walaupun saya tahu masa tu, awak dah mula bencikan saya. Sebenarnya saya baru tahu bila saya imbas semula sikap awak dan kata-kata awak terutamanya pada malam kepulangan kita dari Gong Zhao. Bila saya renung semula minggu-minggu sebelum ke Gong Zhao tu, memang ada beza sikap awak terhadap saya. seya ingat ianya biasa-biasa saja kerana kita masing-masing sibuk dengan urusan masing-masing seperti yang pernah awak katakan. Kini, biarlah saya kenal awak sebagai orang yang berhak menerima perkhidmatan tempat saya bekerja seperti mereka yang lain supaya sekiranya kita perlu berurusan suatu hari nanti, saya mampu berurusan dengan baik dan professional. Saya akan jadikan semua yang awak lakukan sebagai pedoman hidup untuk terus melangkah agar lepas ni saya takkan silap lagi menilai erti persahabatan. Semoga lepas ni saya takkan salah lagi memilih seorang sahabat untuk berkongsi susah dan senang.

No comments: