SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, December 14, 2016

Pangkor! Aku Kembali

Assalammualaikum readers, Sorry, sorry. Lambat update ceritanya. Gambar dah bermalam dah kat sini. Apa yang korang buat cuti tiga hari lepas? Balik kampong? Jomlah share kat sini. Komen eh nanti. Saya? Saya ke Pulau Pangkor setelah lebih kurang 20 tahun mengunjunginya bersama keluarga ketika saya masih kecil. Dulu rasa Pulau Pangkor ni tak best. Kali ni, persepsi saya berubah. Apa yang saya buat kat sana? Haaa... Kali ni, saya cuba aktiviti baru iaitu, berkayak. Training kat Tasik Putrajaya, programnya kat laut. Boleh tak gitu? Bolehlah. Seramai 39 orang mengambil bahagian. Ada yang berkayak, ada yang jadi pelancong. Kayaknya 12 buah je. Kami bertolak 8.45 pagi Sabtu lalu. Ini semua anjuran Abang Luqman dan isterinya mummy. Dibantu oleh support team Che Man and the gang. Gang-gang OCBC la ni. Untuk kayak, saya partner dengan En. Mahathir. Yelah, dah dia yang berya ajak saya join kayak, so, dialah partner dengan saya. Bukan setakat partner kayak, partner jalan, makan, bersiar-siar. Semuanya dia jaga saya. Kami singgah lunch kat Teluk Intan. Lebih kurang jam 3 petang, sampai di Marina Bay jeti. Ambil tiket feri dan bertolak ke Pulau Pangkor. Van yang sedia menanti terus bawa kami ke Pangkor Indah Resort. Hari pertama ni, free and easy. En. Mahathir ajak kami bersiar-siar di pantai. Dia bawa kita orang ke port baik punya. Air yang jernih di hujung pantai, dihiasi batu-batuan indah diserlahkan dengan mentari petang. Wah, bergambar sakanlah kita. En. Mahathir ni suka ambil gambar. Hahaha... Dialah yang cari port untuk saya bergambar. Siap ajar posing lagi. Panjat-panjat batu lagi. Belum kira gambar melompat. Hehehe ada jugak orang yang suka melayan saya. Sebenarnya, En. Mahathir tak tahupun saya suka bergambar. Dia saja-saja suruh saya posing dan bergambar. Paling tak boleh belah, saya yang ber't-shirt' dan jeans ni diheretnya masuk ke dalam laut sampai paras leher. Katanya, gambar Cinta Hanyut Di Lautan Sepi. Ajar saya posing dalam air. Gambarnya? Hehehe nantilah saya upload kat sini. Lepas tu dia suruh je saya mandi. Dahlah banyak batu kat kawasan tu. Bila ombak dating saya menjerit takut ombak bawa saya langgar batu, dia cakap "Alah, ombak bawa you ke tepi, bukan ke tengah," Boleh dia buat bodoh dengan saya? Bila tengok ombak tolak saya ke batu baru dia selamatkan. hehehe jahat punya kapten! Partner kita orang panggil kapten. Terbawa istilah tandem. Malamnya pulak, lepas dinner kat hotel, kami bersiar-siar di sekitar tempat penginapan. Banyak gerai jualan macam kat pasar malam pulak rasanya. Hahaha siapa pilihkan barang? En. Mahathir awal-awal lagi dah mengambil tugas pilihkan saya souvenir. Lepas tu, teman dia dan En. Firman shopping pulak. Hari kedua: Hari yang dinanti-nantipun tiba. Pagi tu hujan. So, kami bergerak ke tempat mula berkayak jam 10.00 pagi. Lepas buat water confident, kamipun bersama partner masing-masing, mengambil kayak. Dua rescue boat mengiringi kami. Sampai di laut dalam, kami berkumpul untuk buat rafting. Hahaha team Che Man yang dalam boat bagi kami makan main baling-baling je. Macam monyet pulak kami dibuatnya. Siap main sambut-sambut. Ops, satu kayak terbalik. Kayak En. Luqman dan mummy. Hehehe masa latihan dia sibuk suruh orang capsize sebagai passport untuk berkayak. Haaa... Kan dah kena. Adegan Titanic la pulak, "You jump, I jump,". Dia orang ni kan loving couple. Masa kayak terbalik tu, En. Luqman je yang jatuh. Demi cinta dan kasih saying, mummypun terjun sekali. Hehehe terus naik rescue boat. Tak adil punya En. Luqman. Hujan mula turun lebat diiringi angin kuat bertiup. Gelombang besar membadai, kabus menebal, membataskan pandangan. Rescue boat terlalu risau kerana mereka tak Nampak kayak. Kat bawah ni, gambar pemandangan laut sewaktu hujan lebat, kabus dan laut bergelora. Gambar ni diambil masa kami kat tengah laut dalam.


Perjalanan mesti diteruskan. Takkan nak berhenti kat tengah-tengah lautan dalam tu kot? Kami menuju pantai berhampiran. Sambil tunggu cuaca elok, Abang Piah Tanya saya, "Tak nak berenang ke, Tinta? Kat tasik berenang?" "Mestilah nak," Jawab saya. En. Mahathir mendapatkan saya. Mengambil topi dan glove saya dan disimpan. Dan dia terus menarik saya ke laut. "Jom mandi,". Terus bawa saya kat tempat dalam. Mentang-mentanglah ada life jacket. Lepas saya berenang-renang, dia mengarahkan saya berehat. Baring je katanya. Nanti penat. Relax. Last-last, saya sorang-sorang dihanyutkan ke tengah. Haaa... Baru dia tahu kelam-kabut ambil saya. Padan muka. Suruh saya tidur, saya tidurlah sungguh-sungguh. Kata abang boat, kami terpaksa berpatah balik. Keadaan cuaca tidak mengizinkan. Kata Che Man, satu lagi, sebab hanya lima kayak je yang betul-betul fit. Yang lain jauh ke belakang. Dan ini amat berbahaya. Yang best tu, lima kayak tu termasuklah kayak saya dan En. Mahathir. Alhamdulillah, Allah bagi saya keberanian masa dalam laut tu walaupun di laut dalam. Saya rasa confident. 1. Mungkin kerana saya Alhamdulillah sudah pandai berenang. Terima kasih Coach Hawari, Coach Jersi dan Coach Fauzi. 2. Kerana saya ada kapten yang berpengalaman dalam kayak. Saya yakin dengannya dan bersamanya insya-Allah saya selamat. Masa nak balik, kayak kami pulak terbalik. Saya hamper jatuh tapi mujur kapten dan yang lain pantas datang tahan kayak supaya tak terus tergolek. Hahaha taklah sehebat En. Luqman yang terbalik kat laut dalam. Kayak saya ni terbalik masa kat tepi, masa saya mula-mula naik sebab ombak besar tolak. En. Mahathir cuba masuk kayak tapi susah sebab ombak besar sentiasa menghempas. Saya terpaksa keluar dulu dan mereka tolak kayak ke dalam air. Waaa... Susah nak naik ni. En. Mahathir angkat saya dengan menarik bahagian belakang life jacket. Lepas tu pandai-pandai saya panjat kayak sebab kayak dekat air dalam. Yang lain-lain tolong pegang kayak kami sampai dua-dua dah ada dalam kayak, baru kami mula mendayung. Best jugak rasa teroleng-oleng di tengah lautan dalam ni. Kesejukan dibasahi hujan lebat. Angin deras pula sentiasa menampar-nampar kami dengan kuat sampai topi sayapun menutup muka. Dayungan terasa berat kerana kami melawan arus dan angin. Lunch kami kat tepi pantai. Tempat kami mula berkayak. Lepas lunch tu, hanya saya, Ayah Daud dan Dominic je yang nak sambung berkayak. Hmmm... Terpaksalah ikut majority. Baliklah. Balik naik boat laju. Best sangat dilambung ombak. Memang besar ombaknya. Petang tu, kami pusiak besar. Petang tu, kami pusing Pulau Pangkor, pergi Kilang Sate, tempat beli souvenir, dan Kota Belanda. Malam tu siap ada cabutan bertuah dan kara-oke. Saya dapatlah baucer Parkson. Esoknya, kami kembali ke KL. Sampai office jam 3 petang. Begitulah kisah percutian saya kali ni. Saya mula mencintai laut. Sebagai kesimpulannya, berkayak dalam laut lebih mudah dari berkayak di tasik.

2 comments:

qasehqasrina said...

Bestnya.... Tapi takut laut..

TINTA EMAS said...

Laaa... Habis tu macam mana? Hehehe nak kayak tak boleh takut laut