SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, December 25, 2016

Hari-hari Bersama Abah

Assalammualaikum readers, Hai semua, kali ini Tinta bersiaran dari kampung halaman Tinta di Tanah Serendah Sekebun Bunga (Kelantan Darul Naim). Balik dari hari Rabu lagi, dah duduk kampong tu, pegang laptop pun malas. Saja-saja balik, habiskan cuti tahunan. Tu pun masih berbaki 10 hari lagi nak dibawa ke tahun hadapan. So, cuti Tinta tahun depan akan jadi 32 hari. Banyakkan? OK la tu, ingat nak pergi bercuti tahun depan. Insya-Allah. Tinta balik kali ni, abah banyak cakap. Kalau Tinta nak masuk bilik, dia kata, duduk luarlah, boleh sembang-sembang. Hahahaha... Bayangkan, abah yang pendiam boleh cakap gitu dengan Tinta. Bosan agaknya duduk rumah berdua dengan mama je sejak pencen ni. Hari pertama duduk rumah abah, abah bagi tazkirah, fasal Tahajjud la, fasal doalah, fasal Surah Al-Kahfi, fasal kiamat, Dajal dan banyak lagi. Malamnya pulak, abah bercerita tentang zaman kanak-kanaknya yang susah, adik-beradik ramai dan seawall usia kanak-kanak abah dah mula bela ayam, itik, kerbau, kambing dan lembu untuk bantu keluarga. Kesian abah. Terima kasih abah, sebab bagi kami rasa senang sejak kami kecil lagi. Walaupun senang, senang ya, bukan kaya. Kami masih lagi kenal budu, ikan darat, belalang goring dan masakan kampong. Kegemaran tuuuu... Selama duduk rumah abah ni, macam-macam cerita keluar. Tak sangka abah masih ingat akan kawan-kawan saya yang pernah dia jumpa masa sekolah dulu. Siap Tanya kawan-kawan non muslim saya masuk Islam tak? Sebab sekolah saya dulu amat menitikberatkan soal agama. Antara nama-nama yang abah sebut, Suhaimi cucu Tok Wan, Najihah dan Adam. Ada jugak yang dia tak ingat nama tapi masih ditanyanya seperti Syamiza, siap ingat tu budak Seremban. Orang samo negoghi kato eh. Jiwa Rekha pun dia masih ingat. Rafizza, Siow Peng, Chew Hau (Alia Maisarah), Nasir, Zaki, Norizan, ramai lagilah. Housemate saya dulu tu tak yah cakaplah. Memang dia ingat dah selalu jumpa bila dia datang KL. Abah siap cerita ada mak yang sama-sama abah hantar anak sekolah dulu, anak dia nangis, lepas tu mak dia bawa dia balik. Abah kan duduk seminggu kat Johor, minggu depannya budak tu datang lagi dengan mak dia. Nangis dan balik lagi. Abah kata, lepas tu abah dah tak Nampak budak tu. Mungkin balik tak datang-datang. Abah kata, mujur dia kuat, tak bawa saya balik walaupun saya meraung dan merengek nak balik tak nak sekolah jauh dari abah. Kalau tak abah cakap, mesti Tinta tak habis sekolah dan duduk rumah je. Hahahaha... Abah masih ingat, kalau abah lambat datang jumpa saya kat sekolah dulu, saya mesti nangis. Hehehe... Saya cerita kat abah, Masa tu, mak Rafizza akan pujuk saya dengan Rafizza sebab sama-sama nangis. Abah ketawa. Sedihkan abah masa tu? Along tak nak berpisah dengan abah tau sebenarnya. Tapi takdir memaksa. Dan hikmahnya, telah sama-sama kita lihatkan abah?

No comments: