SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, June 3, 2018

Cerita Tudung Saya

Hai korang. Tetiba panggilan kerajinan menyeru. So, I went to mop rumah kejap. Saya memang seorang yang suka barangan berjenama tak kiralah apapun. May be because I learn from my father yang suka belikan kami barangan berjenama sejak kami kecil. Mama selalu marah. Kata mama membazir. Abah OK je. Tapi, jangan minta barang yang sama dua kali. Kenalah kami. Lepas tu, if he buy something, please take care of it. Do not put every where. Dont let he see you buat tak peduli dengan barangan yang dia beli. Kalau dia nampak, siaplah! Walaupun saya suka barangan berjenama, saya tak adalah cakap dengan orang kecuali dalam blog ni. Siapa suruh korang baca kan? Hahahaha... Blog ni diari saya, suka hati sayalah nak tulis apapun. Kalau orang bercerita dia beli something dari jenama yang tidak dikenali, saya just dengar dan diam jelah. Tak adanya saya nak pandang rendah kat orang tu. Lain orang, lain kesukaannya. Atau mungkin mereka belum cukup duit nak guna barangan berjenama. Atau dia orang tak nak membazir. Tapi kalau untuk saya, confirm saya akan cari yang berjenama. Kecuali kalau saya sangat memerlukannya untuk sementara waktu. Tapi janganlah dah tahu setakat tu kemampuan kita, beli yang di luar kemampuan sampai nak merasuah bagai. Ada orang mempertikaikan kenapa saya beli tudung Ariani yang mahal tu sedangkan banyak je tudung lain lebih murah dan cantik-cantik? Malah ada yang lebih cantik dari Ariani. I just keep quiet and smile. Katanya, saya beli jenama, sebab tu mahal. Dengan harga ratusan ringgit yang saya beli tu kalau beli tudung lain, saya boleh dapat berhelai-helai tudung. Saya malas nak berdebat. Orang macam ni takkan faham kenapa saya pilih jenama. Silap hari bulan dia kata kita berlagak pulak. Kalau dah sesuatu tu ada jenama ya, mungkin saya beli jenama tapi, quality control dia mesti bagus. Kalau tak, takkan dia berani letak harga mahal under jenama dia yang dikenali ramai? Beli yang murah, untung nasib dapat kualiti tinggi. Silap hari bulan, kena beli berulang kali akhirnya sama je harga macam yang mahal tu satu. Tapi dalam bab tudung ni tak adalah memanjang je saya beli yang mahal. Ada je selendang saya harga RM10 tapi susah nak dapat sebab saya cerewet. Murah pun, kualiti kena menepati citarasa saya. Dan saya bukanlah orang yang suka beli tudung. Memang saya banyak tudung, tapi tudung-tudung tu kebanyakannya mami atau abah beli dari zaman saya sekolah menengah lagi. Masih baru dan cantik. Sebab terlalu banyak so saya tak pakai ianya berulang kali melainkan baju memerlukan tudung yang sama. Yang banyak tu pun tudung bawal kelantanlah. Tudung yang disulam rapi yang dah tak dapat sekarangni. Saya just modenkan cara memakainya so nampaklah cantik. Tudung bawal ni tak semahal bawal eksklusif pun masa saya sekolah dan duduk U dulu. Kualitinya sangat tip top. Sehingga sekarang ada yang menegur bertanyakan saya adakah saya memakai tudung bawal origenal? Kerana batunya yang bergemerlapan dan kainnya yang cantik. Kata mereka, sulamannya juga halus. Sayapun tak tahu nak jawab. Origenal ke tidak? Apa yang saya tahu origenal bawal Kelantan. But, if tudung from Vietnam yes, I tak banyak soal. Saya pakai kerana kualitinya setanding tudung origenal. Mana tidaknya, Lofa dan Ariani memang buat tudung kat Vietnam. Setakat ni saya mempunyai lebih 40 helai tudung bawal dan entah berapa selendang dan tudung lain.

No comments: