SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, June 3, 2018

Beg Tangan Idaman

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Sebenarnya hari ni nak pergi kelas mekap jemputan Hadisah. But I canceled it because if I want to go, I need to be in KL Sentral by 9.00 AM. Huyyooo... Kena keluar rumah lebih kurang time nak pergi kerja. LRT of cause will be comming late because of the weekend. Ada sorang guest dia nak ikut so that guest yang made confirmation earlier than me will be waiting Disa there. So takkan Disah nak patah-patah balikkan? Due to make up class ni ada every month, I decided to postpone it to other month yang lebih OK. Disah kata, tak apa. Nanti kalau tak ada perkara yang perlukan dia patah balik macam today, she will be pick me up from my house as usual. Malas! Dahlah semalam dah berjimba-jimba dengan Disah dari petang sampai ke malam, nak keluar awal pagi? Liat sikit. Better I stay at home and do whatever weekend duty. Iron baju pun rasa malas hari ni because I'm waiting my Elba garment steam iron will be arriving this week. ***************** Sambil-sambil vacuum rumah dan basuh baju which is these two duties are made by my 10 years Panasonic washing machine yang abah beli dulu and Aurora, so dapatlah saya bersenang-senang sambil melayari internet. Baru-baru ni, Paypal ada hantar diskaun voucher dan link untuk digunakan, tergerak hati saya membelek shop online tu. Waaaa... Sejajar dengan tajuk email shopping exclusive and luxuries branded, jenama yang dipaparkan memang mahal seperti Louis Vuitton dan Hermes. Honestly, I tak minat sangat dengan Hermes. Biarlah Rosmah Mansor pakaipun. Tapi kalau LV, memang dah lama saya berangan nak beli. Saya usha-usha harga LV. Tak adalah mahal sangat kalau beli terus dari US. Bawah seribu pun ada. Yang mahalnya bila benda alah tu dah sampai sini. OK, matlamat saya untuk membeli LV tapi bukan sekarang. Tunggulah bila saya dah beli semua benda yang patut beli dulu seperti almari, meja makan, sofa dan lain-lain yang dirasakan perlu. Handbag tu bukan suatu keperluan for me at this time. Cukuplah satu handbag yang sedang saya gunakan ni. Sebenarnya saya ada satu lagi handbag dari Sembonia Limited Edition yang saya beli pada tahun 2014. Masa tu, saya dapat bayaran RM1,200.00 kerana menjadi moderator untuk forum DBKL dan buat pembentangan di hadapan datuk bandar, Tan Sri Phesal berkenaan aksesibiliti. Saya belanjakan RM500.00 lebih untuk beli that handbag as a reward to myself. Maklumlah, masa tu gaji kecik, tak mampu nak beli apa yang saya nak dengan gaji sendiri. Kalau beli pun, beg tangan offer kat Sogo or Aeon yang kadang-kadang saya tak minatpun brandnya. Tapi dah itu yang murah, saya belilah. Setakat offer jadi RM100 lebih tu mampulah. But still tak banyak choice yang saya suka. Sembonia pun bukan jenama yang saya minat tapi design dan ringannya beg dia menarik minat saya walaupun masa tu saya hanya peruntukan RM300.00 je untuk beli handbag. Saya beli jugak sebab berkenan sangat dengan beg tu walaupun tak ada offer. Limitedlah katakan. Apa yang saya perasan, lepas saya beli beg tu, saya tidak lagi seperti dulu sibuk nak beli handbag pantang ada offer. Dulu asyik beli Polo je sebab masa offer, Polo paling murah. Mungkin kerana Polo tak berapa menepati cita rasa saya, so saya beli lagi dan lagi. Ada satu Polo yang saya pakai sampai rosak. Saya pakai 2 3 tahun kot yang satu tu. Sebab leathernya lembut dan ringan. Jangka hayatnya tak panjang sebab masa tu saya banyak handbag dan pakai tukar-tukar. Barangan kulit ni tak boleh simpan lama. Eh, tak, rosak tu sebab kain bahagian dalam yang rosak. Koyak. Beg luarnya elok je. Tapi macam mana nak pakai kalau isi barang je, barang masuk dalam kain dan punyalah susah saya nak keluarkan dari kain alas dalam beg tu. Hahahaha... Saya kalau dah suka sesuatu tu, sampai lebam saya kerjakan. Ni bukan tahap lebam ni, dah tahap hancur dah. Tahun lepas, Sembonia kesayangannya rosak. Bukan rosak apa, magnet untuk tutup beg tu tercabut. Mula-mula satu je lepas tu kedua-dua belah. OH my god! so my bag always terbuka sebab beg ni memang tak ada zip. Bahayakan? Some times, stranger tegur saya, told me that my bag is opening. Hati tetap sayang kat beg tu. Gigih pakai jugak. Tapi takut. Takut handphone hilang. Beg duit saya letak dalam compactment berzip. Tu pun tak tahu sejauh mana keselamatannya. Sayang punya pasal, gigih saya bawa dia pergi Romania last year. Kat Romania saya beli satu handbag kulit yang murah untuk saya pakai seketika sebelum hantar Sembonia pergi baiki. Handbag murah saya ni pun saya sayang. Ke hulu ke hilir saya pakai dia. Sibuk-sibuk, Sembonia terdampar dalam laci office. Ingat sebelum balik raya ni, saya nak pergi repair. Then nak suruh cuci sekali. Biar nampak bersinar dan baru. Bolehlah pakai masa raya nanti. Tu pun kalau ada masa Tinta. I hope, that handbag still can use sebelum saya boleh beli beg idaman saya. Actually, my my bag idaman tak banyak. So far, I have three brands in my list which is: 1. LV: LV yang harganya memang buat saya meninggal then bangun balik then meninggal then bangun balik mungkin 14 kali. Itu kalau saya robot yang pakai bateri la hahahaha... Saya tak nak beli yang harga ribu-riban tu. Cukuplah kalau boleh dapat at least RM2,000.00. Saya akan tengok, usha dan kaji. Kalau confirm nanti, saya nak beli terus dari US. Kalau kat Malaysia, berdasarkan kajian saya buat, paling murah harganya RM4,500.00. RM1,000.00 tu boleh dapat beg duit sahaja OK. Penat saya menelaah benda alah ni hari ni. 2. Braun Buffel: Ini beg buatan Jerman. Saya pernah tengok beg ni kat butik dia masa tu Kak Rahimah yang bawa saya lepas beli Sembonia. Dia nak tengok beg tu. Beg ni diperbuat dari kulit lembut. Beg saya berkenan masa tu RM1,800.00. Saya percaya tak ramai yang familiar dengan jenama ni. 3. Alain Delon: Jenama ni memang sering menggamit hati saya untuk memilikinya sedari dulu. Tapi sales setakat RM100 lebih tu yang kecik sangat. Macam mana nak isi barang-barang saya? Brand ni ada model-model mampu milik yang boleh didapati dalam harga RM200 RM300 empat tahun lalu. As i said, I'm not shopping handbag for a 4 years times. Might be the price has been increased. Rata-rata jenama ni dulu diperbuat dari kulit lembut. Hahaha... Semuanya kulit lembut. Cuma satu idaman saya yang keras badannya iaitu LV. Itu memang dah 10 tahun saya mengidam tu. Tak perlu ada 7 8 handbag dalam satu masa macam dulu dan akhirnya tersadai begitu saja. Kalau dapat semua jenama saya nak ni, mungkin saya akan ada 4 handbag saja yang betul-betul saya nak termasuk my lovely Sembonia. Kalau dah nak, insya-Allah saya akan gunakannya sentiasa. Semestinya saya takkan dapat semua ni dalam satu masa kan? So, saya tak mahu lagi membazir duit beli benda yang saya tak nak walaupun offer lepas tu tak pakai. Biar beli mahal, pakai lama dan ada sikit je. Beli berlainan warna tau Tinta.

No comments: