SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, June 1, 2018

Ayam Panggang Pantang Bersalin

Kali ni nak cerita pasal masak pulak. Rasanya buat masa ni, masak dah jadi hobi saya. Tak tahulah sampai bila. Harapnya kekallah rajin ni. OK, menu kedua yang saya masak adalah ayam panggang pantang bersalin. Apa tu? Saya je bagi nama ni kat ayam panggang saya sebab masakan ni adalah masakan untuk orang yang dalam pantang bersalin. First time masak guna oven amat mendebarkan. Takut hangus. Bila terdengar bunyi dari oven ni rasa takut jugak. Meletup karang. Hahahahaha... Jakun! Saya set masa lebih kurang 30 minit. Suhu saya lupa sebab saya main bantai je letak. Sedap. Nanti saya nak try perap seharian dulu ayam ni baru panggang. Mesti lagi sedap. Dua ketul ayam untuk berbuka puasa sudah memadai bagi saya. Bila oven memberi isyarat selesai melakukan tugasnya, excited sangat nak tengok apa jadi dengan ayam saya? Kalau tak masak, tak apalah. Boleh masak balik. Kalau hangus saya dah rancang untuk steam bebola ikan, telur dan sosej jelah. Malas nak panggang ayam lagi. Sebenarnya memang sepatutnya kita masak tak payah guna minyak. Tanpa minyak pun ayam tu berminyak semacam. Rasanya sedap hahahaha... Masuk bakul angkat sendiri ke apa ni? Memang dari dulu saya akan berselera makan kalau saya sendiri yang masak. Lepas raya nanti, nak mula buat kek dan biskut. Dulu masa cuti sem UiTM dan sekolah menengah rajin jugak buat kek dan biskut ni terutamanya menjelang hari raya sebab abah suka anak-anaknya buat kuih. Meriah katanya. Tulis je senarai, abah pasti belikan bahan. Abah siap beli penimbang lagi untuk sukat bahan. Saya dah siap-siap order Loyang non stick kat Lazada. Tak sabarnya nak buat kek. Jangan bantat sudahlah. Lepas tu nak buat chees tat yang saya suka tu. Tak payahlah order dah. Mahal. Waaa... Sejak bila berkira nak order ni? Then nak buat cookies. Nak cari Famous amous punya resipi. Sebab dia mahal. Kalau pandai buat, tak payah beli dah. 100 gram RM10-11.

No comments: