SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, February 5, 2019

Bermalas-malasan

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Dah lama tak update blog ni. Entahlah. Rasa malas. Sejak akhir-akhir ni, nak update Facebook pun malas. Biasalah. Saya ni ada angin rajin dan malas kalau bab media sosial ni. Oh ya, selamat tahun Baru Cina kepada rakan-rakan yang menyambutnya. Korang buat apa hari ni? Saya? Balik dari kampung semalam rasa penat dan mengantuk sangat. So, tidur awal. Pagi tadi, peram tidur lepas terjaga jam 5.20 pagi dikejutkan bunyi handphone. Mujur Subuh tak terlepas. Lepas tu, macam dah OK. Tapiiii... Pagi-pagi lagi dah ada orang buat saya bad mood. So, tidurlah. Malas nak buat apa-apa. Apasal la pulak pagi-pagi macam ni nak cakap benda-benda yang saya tak suka? Pada hal dah tahu. Kalau saya tak tanya, tak payah cakap. Saya nak tahu tentang diri dia je. Pasal orang lain malas nak tahu. Memang rasa serta-merta nak tidur dan-dan tu jugak. Tapi sabar jap. Dhuha dulu. Semoga reda kemarahan saya. Lepas Duha, tanpa fikir panjang dan tunggu lama, saya naik katil balik dan berselimut. Biar seluruh bilik sejuk supaya saya cepat tidur dan lenyap semua yang saya rasa. So saya tidur bertemankan Chiko. Chiko memang suka join saya tidur. Jam 10.00 saya dikejutkan dengan bunyi whatsapp. Saya dapat agak siapa yang hantar. Malas nak baca sebab saya tahu text dia akan membuatkan saya kecil hati. Jom kita jadikan hari ni, sebagai hari bercuti di resort. Saya capai phone dan terus buka Youtube. Dari satu video ke satu video saya tonton. Kan data dah 40GB, suka hatilah nak tengok berapa banyak video pun. Janji hati puas dan malas nak fikir apa-apa. Hati sakitkan? 12.11 saya buka text. Memang betul. Text yang buat saya kecil hati. Mujurlah mood dah beransur pulih. Saya baca sepintas lalu je. Tak payah bagi masuk dalam otak. Tapi ada jugak yang saya tangkap. Hish, apa sal la hantar text macam ni? Saya ni dah nak OK. Saja tak bagi saya OK kot. Dah hantar minta maaf dahlah. Saya just cakap apa yang saya nak luah. Tak yahlah hantar text terakhir ni. So, saya komen sikit jelah sebagai balasan. Kalau nak ikut marah, macam-macam saya boleh cakap. Nanti karang, kena tidur 100 tahun pulak. Tapi OK jugak kalau tidur 100 tahun, nanti ada putera raja datang cium. Lepas tu saya terjaga. Kemudian kahwin and happy ending. Bahagia ever after. Mood makin OK tapi tak adalah OK sepenuhnya. Cukup sekadar saya tak sakitkan hati orang. Saya tukar tempat pulak. Duduk atas kapet baru yang empuk sambil buka laptop. Mengembara di alam maya buat saya menambah ilmu. Lama-lama, bosan! Saya baring je atas kapet empuk ni. Tidur lagi. Rasa malas nak bangun. Sudahnya, 3.00 lebih, baru bangun solat Zuhur. Lepas tu sambung baring atas kapet. Sambil-sambil tu sempat berangan sampai Madagascar dan Switzerland. Semoga suatu hari nanti, Allah izinkan saya untuk melawat dua tempat ni selain Mekah dan Madinah. Macam biasalah, kalau saya marah atau mood tak baik. Selera makan mesti hilang. Tak rasa laparpun. Saya baring dan duduk bermalas-malasan sampailah terasa mood makin OK. Solat Asar. Kemudian makan Limau Mendarin, biji gajus dan biskut. Kalau lapar, kita keluarlah malam ni pergi KL Sentral. Sorang pun, soranglah. Hahahaha... Sekarang pun masih bermalasan tapi dengan mood yang dah baik. Seronok jugak bermalasan di rumah ni. Rasa macam bercuti di resort. Nak lagi best, buka aircon paling sejuk. Rasalah macam bercuti di negara sejuk.

No comments: