SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, February 18, 2019

Petua Membersihkan Tudung Dari Foundation

Assalammualaikum dan selamat tengahari semua. Hari ni nak kongsi petua lagi. Saya akan kongsikan petua yang menjadi bila saya buat je. Hehehehe... Nanti orang kata saya tipu pulak kalau saya sendiri belum mencubanya. Petua ni dikongsikan oleh my lovely Kak Fatimah yang vogue tu. Dulu-dulu saya ni malas nak mekap. Even berbedak pun tidak. Kononnya nak jaga kecantikan aslilah, pui! Tak ada makna cantiknyaaaaaa... Berangan lebih! Suatu hari saya nak jadi pengacara ke saya nak attend meeting kat luar. Saya lupa. Masa tulah baru kelam-kabut nak mekap. Tudung dah pakai dari rumah lagi. Muka secalit bedakpun tak ada. Saya ambil jalan mudah. Saya pakai je foundation tanpa buka tudung. You know what, habis tudung kena foundation. Lepas pakai foundation dan bedak, saya naik ke bilik Kak Fatimah untuk dia mekapkan saya. Letak blusher, eye shadow dan macam-macam lagi. Almaklumlah, masa tu tak pandai mekap sendiri. Semua minta orang buatkan. Sebab tu tak mekap hari-hari. Karang jemu pulak orang nak melayan kita. Kak Fatimah tegur yang tudung saya dah kena foundation. Katanya jelas kelihatan. Orang Nampak. Malunya. Cantik tapi comot buat apa? Kak Sha yang masa tu sebilik dengan Kak Fatimah pun terus tolong saya basuh foundation tu. Tapi degilnyaaaa... Tak mahu tanggal! Kak Fatimah tu orang yang suka melawa. Dia still tak happy dengan penampilan saya yang senggitu. Walaupun dibasuh, kesan foundation still kelihatan. Dia dah mula keluarkan peralatan mekap untuk solekkan saya. Tapi dia masih berfikir macam mana nak buat dengan tudung saya tu. Kebetulan saya pakai tudung yang tak boleh diselindungkan kesan foundation tu. Kalau pakai selendang still safe, kotor kat belah tu, boleh belit kot lain. Kalau tak silap saya pakai bawal atau half moon. Memang jenuhlah nak menyembunyikan kotorannya. Then, Kak Timah kegirangan. Kenapa? Sementara dia memilih warna solekan, dia minta Kak Sha bersihkan tudung saya menggunakan sabun pencuci pinggan-mangkuk. Dan, ternyata! Tudung saya bersih! Tak lamapun nak menyentalnya. Sental kejap je, dia bersih. Saya Tanya Kak Fatimah, kenapa pencuci pinggan-mangkuk boleh membersihkan foundation? Katanya, foundation tu sebenarnya minyak. Ubat paling berkesan untuk membersihkan minyak adalah sabun pencuci pinggan. Masakan dan makanan kan semuanya berminyak. Kalau basuh bekas plastic dengan sabun lain, susah nak tanggal. Tapi kalau guna sabun pencuci pinggan, cepat je hilang kesan minyak dia. Alhamdulillah. Dapatlah satu petua. Paling penting, hari tu saya dapat tampil dengan menarik di khalayak walaupun sebenarnya tudung saya tu dah comot.

No comments: