SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, February 28, 2019

Perasankah Saya?

Kebelakangan ni, dah dua kali saya terima jambangan mawar merah. Yang pertama tu jambangan mawar semata-mata. Kali kedua, jambangan mawar bersama bear. Seperti biasa, saya kongsikan apa yang saya rasa di Facebook. Bukanlah niat nak menunjuk. Dah namanya Facebook, tempat kita post apa yang kita sukakan? Ada sorang hamba Allah ni, dia sibuk duk kata saya sombonglah, dah ada boy friend la. Malas nak contact saya sebab dah ada boy friendlah. Bukannya nak tanya saya siapa bagi dan sebagainya. Sibuk duk merungut belakang. Sayapun tak faham apa masalah dia. Dulu selalu cakap kat saya, cepatlah kahwin. Jangan memilih sangat. Baru saya post pasal terima bunga, dah lain macam. Kenapa? Lepas tu cakap, orang buta suka perasan. Laaa... Saya ni masuk dalam kategori perasan ke? Sedangkan, saya tahu siapa pengirimnya dan memang bunga tu dialamatkan kepada saya. Siap ada nama saya. Perasan ke? Saya tak ada pun canang serata alam yang saya ada peminat, ramai orang suka dan sebagainya. Lepas tu siap cakap nak tengok siapa pengirim bunga tu. Jaga saya elok-elok ke tak. Ya Allah, kenapa macam tu? Habis awak tu, elok ke jaga perempuan? Dengar khabar mengorat sana sini. Kalau dah suka, kahwin jelah. Kata mampu, so tak ada masalah nak poligami kan? Janganlah sibuk melayan lepas tu tak kahwin dengan alasan dah ada isteri. Cuba letak diri awk tu kat tempat orang yang awak layan tu. Apa perasaan dia kalau dia dah betul-betul sayangkan awak, lepas tu awak tinggalkan dia atau still layan tapi tak ada hala tuju perhubungan. Kesianlah kat dia. Kita hidup ni ada kifarah. Mana tahu kalau buat orang, esok lusa Allah uji pulak kaum keluarga kita dan anak-anak kita? Hidup ni macam roda, sekejap di atas, sekejap pulak kita kat bawah.

No comments: