SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, February 24, 2019

Apa Hal Usik-Mengusik Tu?

Bila En. Fazrin, staff En. Nor Mal bagi tahu saya yang kerja dia dah selesai untuk hari ni, saya tanya dia, berapa bayaran yang perlu saya jelaskan untuk hari ni? Dia kata, kejap dia tanya boss. Dia bercakap telefon dengan boss dia depan pintu rumah tapi jauh sedikit. Saya tak dengar apa yang mereka cakapkan. Sejurus kemudian, En. Fazrin mendekati pintu rumah. Mungkin dah nak tamatkan perbualan kot. En. Fazrin: Kirim salam? Ehem-ehem. Lain macam nampak? Ada apa-apa ke? Tak tahulah apa orang belah sana jawab. En. Fazrin: Yelah. Nanti saya sampaikan. Sekali lagi En. Fazrin buat-buat batuk. Hadoi, cepatlah. Orang nak tanya harga hari ni. Korang duk usik-mengusik tu kenapa? Nak berkirim salam bagai. Kot ya pun nak sampaikan salam kat secret admire, nanti-nantilah. Kan dalam bertugas ni. Selesaikanlah customer ni dulu. En. Fazrin mematikan talian. En. Fazrin: OK kak, settle. Saya: So macam mana? Berapa saya perlu bayar? En. Fazrin: En. Nor Mal cakap, hari ni tak payah. Nanti minggu depanlah bayar masa pemasangan tu. Saya: Oh ye ke? Terima kasih. En. Fazrin: Boss kirim salam kat akak. Aik, takkan duk berkirim salam tadi kat saya? Rasanya tak kot. Sebab selama ni pun kami text atas urusan kerja je. Dia pun serius cakap pasal kerja je. Tak pernahlah pulak melencong atau bagi ayat-ayat mesra. Saya lagilah tak ada. Nak try-try orang ni bukan saya. Nak melayan-melayan ni saya malas. Nanti orang kata apa pulak. Perigi mencari timba tak pun perempuan tak tahu malu. Mungkin tadi tu dia suruh kirim salam kat orang lain. Kebetulan suruh sampaikan salam untuk saya sekali. Yelah. Mungkin itu cara dia jaga customer dan ambil hati customer. Kan selama ni deal dengan dia tapi yang datang staff dia. Whatever. Selagi orang baik, kita baik. Kalau rasa lain macam, kita belah. Saya: Waalaikummussalam. Kirim salam kat dia jugak. Cakap dengan dia, terima kasih sebab bagi saya alternatif supaya tak pecah dinding. En. Fazrin: Insya-Allah. Nanti saya sampaikan. Saya: So, minggu depan lebih kurang RM500 kan? En. Fazrin: Nanti akak mintalah diskaun dengan En. Nor Mal. Boleh dapat kot. Saya: Tak apa. Saya OK dengan harga tu. Cuma bagi tahu saya hari apa nak buat. Confirm balik. Sebelum tu, saya ada dengar perbualan En. Fazrin dengan boss dia tu. Sebab En. Fazrin buat loud speaker. En. Fazrin kata dua tiga hari lagi boleh buat. Tapi boss dia suruh buat hari Sabtu. Katanya, jangan kacau hari kerja saya. Saya cakap dengan En. Fazrin, boleh je nak buat hari kerja tapi kena cakap awal supaya saya boleh ambil cuti. Kedengaran macam boss dia tak setuju. Nak buat Sabtu jugak sebab saya bekerja. Tak apalah. Sabtu pun lagi OK. Tak yah cuti. Semoga segalanya akan berjalan lancar dan paip ni OK-OK saja, tak meragam dah lepas ni.

No comments: