SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, February 24, 2019

Stopcock Terbalik

Assalammualaikum semua. Selamat malam. Tapi janganlah tidur dulu. Meh kita sembang. Dah lama tak cerita pasal rumahkan? OK, baru-baru ni bilik air dapur tu, tutup kepala paip pun air masih keluar. Saya assume, washer rosak. So, saya panggil Abang Fadzil datang baiki. Tukar kepala paip baru, air langsung tak keluar. Cari punya cari puncanya, Abang Fadzil kata stopcock terbalik. Macam mana eh seorang kontraktor boleh pasang stopcock terbalik? Kan ada arrow kat benda alah tu. Dulu saya ada baca blog sorang plumber ni. Nor Mal nama dia. Pernah contact dia dulu nak baiki paip tu sebab air keluar ikut dinding. Tapi bila Abang Fadzil buat apa entah, air ikut dinding alhamdulillah dah tak keluar. Mujur saya save nombor dia. Dapatlah saya contact dia balik. Dulu contact, tapi tak jadi panggil. Hari ni, dia hantar staff dia tengok paip saya. Betul, stopcock terbalik. Lama jugaklah dia orang check. Teliti buat kerja. Staff dia call dia bagi tahu keadaan paip saya. Dia bagi pilihan kat saya. Tapi staff dia bagi phone kat saya minta dia cakap dengan saya. 1. Betulkan stopcock di mana dinding harus dipecahkan. Boleh pasang jubin balik. cumanya, tak tahulah dapat tak jubin tona warna sama. 2. Pasang water heater. So, tak payah pecah jubin. Pilihan pertama RM450 tak termasuk jubin. Pilihan kedua, RM500 termasuk water heater dan pemasangan. Mungkin water heater biasa-biasa je kot. Saya buat keputusan untuk pilih pilihan kedua. Tak payahlah nak pecah dinding bagai. Janji keluar air, orang boleh mandi. Tapi saya tak naklah macam sesetengah orang cakap buat je paiping baru batang paip kat luar. Tak cantik! So, next week they will be coming to install water heater. Nasib kai baik Hakim. Dapatlah kau mandi air panas setiap hari.

No comments: