SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, February 17, 2019

Petua Membersihkan Darah

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Dah lama tak menyembangkan? Hari ni Cik Tinta nak kongsikan dengan you all petua membersihkan darah. Petua ni lebih kepada orang perempuanlah. Tapi orang lelaki pun boleh guna petua ni sekiranya nak cuci darah kat mana-mana. Fokus Cik Tinta adalah membersihkan darah dari kain. Korang mesti menghadapi masalah sekiranya darah terkena kepada kainkan? Saya dapat petua ni dah lama. Sejak saya di UiTM lagi. Lupa dah siapa yang memberinya. Mula-mula sayapun tak percaya. Almaklumlah, kerja membersihkan darah ni susah. Kalau dapat bersihkan pun, mesti ada kesan yang tinggal. Mummy pernah tanya saya, macam mana saya bersihkan kain-kain saya sehingga tiada kesan darah? Atau saya ada kain khas untuk dipakai pada waktu-waktu tertentu? Tak ada maknanya nak buat peruntukan macam tu. Pakai je apa yang ada. So daripada situ, saya tahulah yang petua tersebut alhamdulillah berkesan. OK, kalau kain korang terkena darah, apa yang selalu korang buat? Tindakan semulajadi kita dan logiknya adalah menjirus kain tersebut dengan air. Pada pemikiran kita, kena cepat-cepat siram atau rendam supaya warna darah tidak melekat. Betul tak? Tapi bila kita angkat atau lepas siram, kesannya masih ada. Lepas tu satu hal pulak nak menyental. Ini yang paling saya tak suka masa dulu. Dahlah tu, kalau nak make sure warna tu hilang, saya kena tanya orang bersih atau tidak? Kat mana tempat yang tepat kesan darah tu? Lepas tu sental or berus. Then tanya lagi, lepas tu berus or sental lagi sampai hilang. Lama pulak tu. Ataupun, janji darahnya tak ada. Setakat kesan tu biar jelah. Tapi saya tak suka! Bagi saya kotor! Walaupun selepas kain tu kering. Sabun buku pun saya try, sabun serbuk dan liquid pun saya cuba. Semuanya sama je. Mengikut petua yang alhamdulillah berkesan ni, jangan sesekali kenakan dengan air bahagian yang terkena darah tersebut walaupun sedikit. Pastikan di kawasan tersebut darah semata-mata tanpa air. Lepas tu, dalam keadaan yang masih berdarah tu tak kiralah darah basah atau dah kering, korang ambil liquid mandian korang. Tak kisahlah jenama apapun. Macam saya, Victoria Secretlah saya bantai sebab tu mandian saya. Dulu-dulu ada jugak Live Boy la, Secretlah, Shokubutsu la, whatever, as long as shower foam. Tuangkan shower foam tu kat atas darah tu tanpa air. Ingat tu, tanpa air. Jangan gatal-gatal nak campur shower foam tu dengan air nak suruh berbuih pulak. Ratakan shower foam tu ke seluruh kawasan berdarah sehingga tiada yang tinggal. Lepas tu sental je pakai tangan. Kalau nak berus terpulanglah. Sental manja-manja pun insya-Allah darah tu hilang dan kain akan bersih seperti sediakala. Dah agak-agak darah tu dah tanggal, barulah korang bilas dengan air. Kalau masih ada sedikit-sedikit yang tinggal, masa ni korang sental lagi. Insya-Allah akan bersih semula kain korang. Tak percaya? Cubalah.

No comments: