SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, November 10, 2016

SYABAS Penyumbang Kesibukan Hari Ini

Setelah bercuti dua hari, maka hari ni berkejar-kejarlah saya dengan kesibukan. Nak balas email-email penting dari MRT lagi, nak semak report MRT setelah audit akses tempoh hari, nak semak laporan officer saya tentang audit MRT, nak semak garis panduan SPAD tentang aksesibiliti stesen kenderaan awam, nak pergi Air Asia lagi. Nantilah saya cerita fasal Air Asia tu. Dan! Nak kena keluar pergi lawatan tapak tempat SYABAS nak buat saluran paip barunya di sekitar Brickfields. Oh, my god! Kenapalah semua ni datang serentak? Kalau tak ada Air Asia, pastinya hari ni saya masih bercuti. Nasib badanlah, boss tak sihat. Hari ni tak nak dah call boss Tanya nak ikut pergi Air Asia tak. Saya tahu, dia saja je cari helah tak nak pergi sebab nak suruh saya belajar pergi sorang. SYABAS ni saya terima panggilan Isnin lepas sebelum saya bercuti. Dia nak buat baru system saliran dia. So, kenalah cepat ambil tindakankan? Saya janji dengan dia hari ni atau esok nak bagi jawapan macam mana nak buat saliran dia tu supaya tak jadi halangan kepada pejalan kaki. So, kenalah pergi round dulu, lawatan tapak, tengok kat mana bendanya dan macam mana yang dia buat sebelum ni. Memang kita ada complain masa lawatan tapak bersama DBKL beberapa minggu lepas. Agaknya dah kena tegur dengan DBKL kot. Sebelum apa-apa, saya call dulu pengerusi Rukun Tetangga Brickfields untuk dapatkan cerita sebenar. Karang pandai-pandai discuss dengan SYABAS, rukun tetangga (RT) kata, kita pandai-pandai membelakangkan dia. OK, pengerusi kata, mereka dah berbincang dan RT yang decide supaya SYABAS berbincang terus dengan kami tentang hal ni. Dah dapat green light, OK la. On the sport, saya minta officer saya keluar bersama saya untuk tengok benda alah tu. Alhamdulillah, officer saya ni tak banyak ragamnya. Sentiasa OK je. Pagi ni, jalan-jalanlah kami kat sekitar Brickfields ni. Dapatlah beberapa gambar untuk contoh dan perbincangan. Hahaha sempat lagi tu ambil gambar lubang tak bertutup yang disumbat dengan besi tajam. May be niat orang yang buat ni baik, tak nak bagi orang jatuh lubang. Tapi besi tu bahaya. So apa lagi, terus shoot, hantar dalam group Whatsapp. Kejap je, dah dapat respon dari pegawai DBKL. Kita lambat balas jalan apa dah kena ulang soal. Zaman teknologi ni cepat kan? Tulah kebaikan teknologi. Hal macam ni di hujung jari je kompelen dan terus dapat respon. Saya percaya, berdasarkan pengalaman lepas-lepas, hal ni akan selesai hari ni jugak. Setelah berbincang dengan officer saya, Aqilah, kami dapat buat kesimpulan, sebenarnya tak rumitpun masalah SYABAS ni, ikut je Malaysian Standard 1184 revision 2014 tu maka semua masalah selesai. Nanti saya akan bincangkan dengan pegawai SYABAS tu esok. Times out! Dah Tinta, pergi bersiap. Pergi Air Asia pulak. Jap lagi driver tunggu, kau masih terhegeh-hegeh lagi. Dahlah hari ni dapat driver on time. Bekas staff syarikat Jepun la katakan.

No comments: