SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Saturday, November 19, 2016

Kenapa Dengan Hati?

Ya Allah, Betapa uniknya Engkau ciptakan hati manusia. Kadang-kadang, saya sendiripun tak faham dengan hati saya. Ada masanya, akal menasihati hati. Tapi hati degil. Yang sengsaranya kelak saya. Ya Allah, Kenapa saya mesti ingat dia? Adakah petanda yang Kau kirimkan dari ingatan ini? Lebih parah, kenapa saya rindukan dia? Sedangkan saya tak tahu hatinya, perasaannya. Ya Allah, Janganlah Kau izinkan saya terus-terusan dalam kecewa ini. Hati saya sakit Ya Allah. Saya menderita. Tolonglah Ya Allah, jika cinta ini bukan milik saya, jika dia bukan disuratkan buat saya, maka, hapuskanlah segala rasa ini. Bunuhlah segala lara ini. Ya Allah, Saya tak tahu kenapa saya sentiasa merinduinya. Mendambarkannya. Biarpun saya sedang beraktiviti. Ingatan ini sentiasa melayang kepadanya. Malah, saya ada waktunya tidak semena-mena menangis kerana merindukannya. Tapi rindu kali ini, saya rasa bagai ada keindahan. Mungkin kerana saya serahkan kepada Allah yang menciptakan. Tinta, amalkan doa Zulaikha, tatkala ia amat merindui Yusufnya. Janganlah terlalu mengharapkan takdir menyebelahi diri sebaliknya, berdoalah agar Allah memberikan yang terbaik biarpun tidak seiring dengan kehendak hati. Ia pasti lebih indah dan menenangkan. Insya-Allah. DOA ZULAIKHA: Tuhanku, Seandainya telah Kau takdirkan dia milikku, Tercipta buatku, Dekatkanlah hatinya dengan hatiku, Tetapkanlah kemesraan antara kami Agar kebahagian ini kekal abadi Dan Tuhanku, Seiringkanlah kami mengharungi hidup luas ini Ke tepian yang sejahtera. Tetapi Tuhanku Yang Maha Pengasih, Seandainya telah Kau takdirkan dia bukan milikku, Bawalah dia jauh dari pandanganku, Luput dari ingatanku, Dan peliharalah aku dari kecewa. Serta Tuhanku Yang Maha Mengerti, Berilah aku kekuatan Untuk melontar bayangannya ke dada langit Hilang bersama senja nan merah, Dan gelap pekat awan Agar aku bisa bahagia walaupun tanpa dirinya. Dan Tuhanku yang tercipta, Biarkanlah yang hilang, Tumbuhkanlah kembali yang telah patah, Meskipun tidak sama dengan dirinya, Biar sekuat mana aku mencintainya, Aku pohon agar Tuhanku melenyapkan perasaan ini Sekiranya dia ditakdirkan bukan milikku. Tapi sekiranya dia ditakdirkan untukku, Ku pohon agar takdir memperkuatkan kasihku padanya, Selagi tidak melebihi kasihku padaMu. Amin...

No comments: